7 Saker Att Testa Om Du Känner Dig Nedstämd Utan Anledning

2879
Nedstämd Utan Anledning

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Alla känner sig nedstämda då och då…

Livet samarbetar inte alltid med oss, det får man acceptera. Men ibland kan det vara svårare, och ibland så kan det kännas väldig svårt i långa perioder. I såna lägen så kan det vara svårt att se ljuset i tunneln. Men det finns nästan alltid något konkret du kan göra för att ta dig framåt. Lider du inte av några allvarliga psykiska sjukdomar så brukar man kunna ta sig ur en period av nedstämdhet med hjälp av lite enkla actions i vardagen.

Här nedanför har vi samlat 7 förvånansvärt effektiva saker du bör prova.

Men först, en liten disclaimer

Nedstämdhet kan så klart bero på miljontals olika saker. Beror den på något allvarligt trauma i livet så kanske den här listan inte är rätt ände att börja i. Men om du inte riktigt har någon uppenbar sak som drar ned ditt humör, utan mer känner dig nedstämd utan anledning, ja då kan de här 7 sakerna troligtvis hjälpa dig.

1: Ät frukt

Nedstämd Utan Anledning vänner frukt

Problem som ter sig komplicerade och oövervinneliga har ofta betydligt enklare lösningar än man tror. Äter du 3-5 frukter om dagen? Om inte så är det dags att börja. Dels för att det är nyttigt och dels för att forskare på University of Warwick har kommit fram till att en ökning från 0 till ca 5 frukter om dagen kan ha samma positiva effekt på en människas humör som att byta från ett tråkigt jobb till ett man verkligen vill ha.

*gnäll* Men kalorierna då? *gnäll*

Som ett motargument så tänker du kanske att kalorierna knappats kan vara bra för midjemåttet och den allmänna fetman. Självklart är det så, om du adderar 5 frukter till det du hade ätit ändå. Men så länge du inte fullkomligt saknar självkontroll så kommer det inte att bli effekten. Istället kommer du äta mindre av annat eftersom frukterna gör dig mätt, det blir balans helt enkelt.

2: Se till att sova ordentligt

Sömnbrist är så klart negativt för båda kroppen och hjärnan. Sover du för lite så blir du utmattad och sämre på att hantera motgångar, vilket leder till att du börjar grubbla och lätt hamnar i en spiral av negativa tankar.

Sover du för lite på grund av att du har svårt att sova så är din första utmaning att få ordning på dina sovvanor, din kost och att börja träna regelbundet. Gör du det så brukar de flesta bli av med sina sömnproblem. Men det kräver att du gör det på riktigt och verkligen anstränger dig.

Här hittar du vår stora guide till bättre sömn: ”En 3-stegsguide till att sova bättre och orka gå upp tidigt!

3: Rör på dig

Nedstämd Utan Anledning vänner motion
Att bara gå lite mer kan ha en förvånansvärt kraftfull effekt

Att röra på sig regelbundet har alltid varit kritiskt för ett starkt psyke. Rör du dig mindre än 10.000 steg per dag så bör du inte må helt tipptopp.

Vill du må bra och ha ett jämnt humör så bör du träna minst 3 gånger i veckan (minst 30 minuter per pass) och gå minst 10.000 steg varje dag. Det är en grundläggande hygienfaktor för att må bra, både fysiskt och mentalt.

4: Boka in något som du ser fram emot

En resa, en koncert, en fest, ja vad som helst som är lite större än ditt vardagliga liv funkar. Att ha något specifikt att se fram emot ger oss något konkret att fokusera på, något att luta oss emot när saker känns jobbiga.

Känner du dig nedstämd utan anledning så kan det vara väldigt stärkande att komma ihåg att du bokat en härlig weekendresa om 6 veckor. Du har något konkret att se fram emot, så att ”ge upp” nu vore ju bortkastat.

5: Umgås med glada människor

Nedstämd Utan Anledning vänner

Det här är en ganska intressant punkt. Det jag säger är inte nödvändigtvis att du ska umgås med dina vänner. Personer som inte är supernöjda med livet tenderar nämligen att umgås med bittra människor som hellre klagar på saker än gör något åt dem. Och det du behöver är att umgås med positiva människor, för deras humör smittar nämligen av sig.

Så det första du ska göra är att fundera på om ditt vanliga umgänge är positiva och glada människor eller folk som hellre klagar, kollar på Hockey och dricker öl i en fotölj.

Tyvärr så kan den lilla funderingen resultera i att du inser att du behöver träffa nya vänner. Men bättre sent än aldrig som man brukar säga.

6: Fokusera på verkligheten

Sociala Medier kan vara ett fantastiskt redskap för att hålla kontakten med alla de vänner som du annars kanske hade glidit ifrån. Men hur bra de än är så kvarstår fortfarande faktumet att Sociala Medier är en riktig tjuv när det gäller fokus och jämna dopaminnivåer.

Anledningen till att många har så svårt att hålla sig borta är för att varje gång man får en notifikation, en like eller en kommentar så frigörs det en liten dos dopaminer i hjärnan. Som vi alla vet så är dopaminer kroppens egna lyckopiller. De får oss att må bra och har som syfte att uppmuntra positivt beteenden. Problemet är bara att våra hjärnor knappt förändrats sedan stenåldern. Därför kan de inte riktigt hantera likes på Sociala Medier utan pumpar ut dopamin som en belöning för helt meningslösa saker.

Det finns mängder med forskning som tyder på att överdrivet användande av Sociala Medier korrelerar med nedstämdhet, depression och mängder med andra psykiska problem.

Så ta en liten paus från dem, en vecka brukar räcka för att man ska känna skillnad.

7: Kramas mer

Som vi skrev i vår artikel: ”11 Frågor att ställa dig själv om du har en dålig dag!” så är kramar fantastiskt kraftfulla. De får oss att må bra, känna oss behövda, uppskattade och en del av flocken, sånt som människor är i desperat behov av varje dag.

Så känner du dig nedstämd utan anledning, börja med att krama någon i minst 20 sekunder (sen smäller du i dig en apelsin).

Sammanfattningsvis

Det är troligtvis varken sista eller första gången du får höra det här, men om du rör på dig, äter bra och umgås med folk du tycker om så blir livet ofantligt mycket lättare.