5 Bra tips på nyårslöften som du faktiskt kan hålla!

6727
Bra tips på nyårslöften

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Så här gör du för att faktiskt lyckas hålla dina nyårslöften!

Även om frasen ”nytt år nya möjligheter” känns stereotyp och lite klen så finns det en tydlig fördel med att se livet på det sättet. Om du anser att nyårsafton blir ett clean break från det förra året så ger det dig en chans att starta fräscht. Nu vet vi ju allihopa att det inte alls är så det funkar. Det är ingen skillnad på den 1a Januari och den sista December, det är som vilka dagar som helst. Har du gjort dumma grejer i oktober så är de inte längre bort bara för att klockan har slagit 12.

Men, personligen så föredrar jag faktiskt att se det som en ny start, trots det banala i det. För om det är något jag lärt mig så är det att man har 100000ggr högre chans att lyckas sätta nya vanor och ändra sitt liv om man gör ett clean break istället för att fjutta in lite förändring.

Tips på bra nyårslöften som man kan hålla

Problemet med de flesta nyårslöftena är inte att folk är kassa och inte orkar anstränga sig. Allt handlar faktiskt om att löftena (eller målen som de faktiskt är) är otydliga, saknar tydlig riktning och inte går att mäta. Den typen av mål misslyckas de flesta med, eftersom man inte vet när man har lyckats, eller hur långt man kommit, det är grundregel 1A när det kommer till motivation

För att lyckas med dina nyårslöften så måste du göra dem till SMARTa mål! Vad innebär det då? Jo, det innebär att alla mål måste vara:

  • Specifika
  • Mätbara
  • Accepterade
  • Realistiska
  • Tidsbestämda

Mer om allt detta kan du läsa i artikeln: Konsten att sätta bra mål!

Till nyårslöftena!

Eftersom det handlar om nyårslöften så innebär det ju att målen per automatik är tidsbestämda. Så det vi behöver göra är att ta fram mätbara och realistiska mål som du faktiskt vill lova dig själv!
Nu när du vet hur bra nyårslöften måste byggas upp så går vi vidare till våra tips på nyårslöften!

1: Träna minst 50ggr

Det absolut vanligaste nyårslöftena är utan tvekan ”Jag skall komma i form!”. Ett klassiskt värdelöst nyårslöfte som inte betyder något, inte går att mäta, inte är accepterat (egentligen), och definitivt inte är realistiskt, för jag menar, vad betyder egentligen ”jag skall komma i bättre form”? Betyder det att kunna göra 1 extra armhävning? Eller att kunna springa milen under 40 minuter? Båda två innebär ju att man kommit i bättre form.

Är det farligt att träna när man är bakfull
Du vet väl att det inte är farligt att träna när man är bakfull va? Så kör igång nu!

Nej, mål måste vara specifika, det är det viktigaste. Annars vet man inte hur långt man kommit, och då tappar de allra flesta motivationen.

Att lova sig själv att träna 50ggr på ett år är både fullt rimligt (ca 1 gång i veckan) och väldigt tydligt.
Mitt löfte är att om du lovat dig själv att ”komma i bättre form!” tidigare men inte lyckats, då kommer du märka enorm skillnad om du kör den här varianten istället!

2: Sluta äta XXX (en specifik matvara)

Det här är en bra variant på det allt för vanliga, och allt för kassa nyårslöftet: ”Jag skall äta mer nyttigt!”. Som nämnt innan, ”äta mer nyttigt” betyder ingenting specifikt, det går inte att mäta och vad betyder egentligen ”mer nyttigt”?. Målet måste vara tydligt och har du problem med att du äter för onyttigt så bör du börja med att ta bort din absolut största last. Är det snickers? Hamburgare? eller kanske Cola? Oavsett vad det är så skall ditt nyårslöfte vara att sluta helt med just den produkten. Det är tydligt, mätbart och realistiskt!

3: Ring dina föräldrar minst 50ggr

Bra tips på nyårslöften
Hur ofta ringer du dina föräldrar?

Det tråkigaste med oss Svenskar är nog vår brist på uppskattning av våra föräldrar. Jag vet inte vad det beror på, men de flesta vuxna Svenskarna ringer inte sina föräldrar en gång i veckan.
Hur tror du att du kommer reagera när du dina föräldrar dör och du inser att du i snitt ringt dem 1 gång i månaden? Börja inte när det är för sent, börja nu!
Personligen så räckte det med att kolla in See Your Folks för att vilja ringa dem betydligt oftare.

4: Byt jobb

Den här är lite beroende på situation. Men om du känner att du inte trivs på jobbet, eller att du stagnerat totalt och inte utvecklats. Då är det dags att dra dig vidare, det finns med 100% säkerhet något bättre där ute, var inte för rädd för att upptäcka det.

Än en gång så är detta en variant på ett klassiskt nyårslöfte: ”Jag skall ta tag i min karriär!”. Som sagt, vad fan betyder det egentligen?
”Byt jobb!” Det är däremot riktigt tydligt, och det spelar inte så stor roll om det är ett enormt kliv upp i karriären eller inte, har man fastnat så är det oftast nyttigt att bara byta miljö.

Och var inte nervös inför jobbsökandet, kolla in vår 3-stegs-guide till hur du lyckas på intervju, så kommer allt lösa sig galant.

5: Hitt din optimala ”dags att vakna-tid”

Ytterligare en variant på ett av de vanligaste nyårslöftena: ”Jag skall sova mer!”. Som vanligt kan man ju fråga sig vad det betyder. Men framförallt så väcks frågan: ”Behöver du verkligen sova mer?”, oftast handlar det bara om att sova smartare.

Du som läser Obsid regelbundet vet du att vi skriver mycket om sömn, just för att det är en så stor del av våra liv och eftersom det är ett extremt efterfrågat ämne att läsa om.

Bra tips på nyårslöften
Sov inte mer, sov smartare!

När det gäller sömn (och allt annat kroppsligt) så är människan ett extremt vanedjur. Vi fullkomligt älskar när allt är exakt likadant hela tiden. Många vill inte tro att det är så, men kroppen mår fantastiskt om den får göra sånt som den är van vid. Det här är också nyckeln till bra sömn.

Att vakna pigg och redo nästan varje morgon handlar inte om att sova mer eller att ha extra bra säng. Det handlar om att gå upp exakt samma tid varje dag. Svårare än så är det inte. Mer om det, och en exakt guide till hur du lyckas med detta hittar du i vår artikel: En 3-stegs-guide till att sova bättre och orka gå upp tidigt!

Som du ser i guiden så handlar det om att hitta en optimal tid att gå upp varje morgon, resten sköter kroppen. Så lova inte dig själv att sova mer, lova dig istället att hitta perfekta sovvanor och en optimal ”dags att gå upp-tid”.

Vad är dit nyårslöfte?

Kommer du ta något av våra tips på nyårslöften? Eller kör du på ett alldeles eget? Skriv gärna en kommentar eller ett mail och berätta om vad du kommer försöka uppnå under nästa år.