Vill du bli en bättre man?

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du våra bästa tips, råd och guider, rätt i din inkorg varje fredag!

Det är inte magi, men det här saker hjälper dig komma i form snabbt!

När du väl bestämt dig för att ta tag i träningen så vill du så klart se resultat snabbt. Du vill inte behöva träna 5 månader innan du ser första tillstymmelsen till effekt. Tack och lov så behöver du inte det, så länge du har en plan och håller den planen, för om du gör rätt och använder dig av några väl fungerande knep så kan du se trevliga resultat på väldigt kort tid.

I den här guiden kommer vi titta på vad du kan göra för att komma i form snabbt ur tre perspektiv: Träning, kost och kosttillskott. Det kommer dock inte handla om så banala och meningslösa saker som: ”träna hårt”, ”ät nyttigt” eller ”sätt upp mål!”. Nej, allt sånt där vet du redan. Den här guiden kommer istället handla om lite mer okända, men väl beprövade, knep för att se snabba resultat.

Kost

Vi börjar med kosten, eftersom det är den viktigaste faktorn att jobba med om du vill komma i form snabbt. Vad du äter är direkt avgörande för hur mycket effekt du får ut av din träning. Du kan träna 5 timmar per dag, men om du också äter tre pizzor varje kväll så kommer du aldrig se några resultat.

Här är 2 kost-relaterade tips för dig som vill komma i form snabbt:

1: Ät färre kolhydrater

Kolhydrater binder vätska. Äter du överdrivet mycket kolhydrater (du äter dig mätt på ris, pasta, potatis etc.) så kommer du ha en hel del vatten bundet i kroppen, mer än du behöver för att vara hälsosam. Så om du minskar ditt intag av kolhydrater och fokuserar på fiberrika kolhydrater framför stärkelserika kolhydrater (läs mer om det i vår artikel: ”Frukt med lite socker) så kommer du tappa en stor del av allt den där överdrivna vätskan och du kommer omedelbart att känna sig mer slimmad och mindre svullen.

Att du tappar vikt och volym i form av vätska som bundits i kroppen är egentligen inget långsiktigt resultat. Du kommer fortfarande att ha lika hög fettprocent och vara lika stark/svag som innan, men rent visuellt kommer det göra enorm skillnad, och det är en minst lika viktig aspekt av att ”koma i form snabbt” som att faktiskt bli starkare.

Det är dock viktigt att poängtera att tanken inte är att du ska sluta äta kolhydrater. Gör du det så kommer du tappa energi och troligtvis inte ha ork nog att träna. Ät istället bättre kolhydrater och försök äta dig mätt på annat än just kolhydraterna. Öka mängden fibrer och protein du äter så kommer du ha energi, känna dig mätt OCH minska på allt det där vattnet du bundit i kroppen.

kost för att komma i form

2: Minska på saltet

Precis som kolhydrater så gör ett överdrivet intag av salt att du binder en massa vätska i kroppen. Gör du ett aktivt val och halverar din saltkonsumption idag så kommer du se skillnad redan inom en vecka. Du kommer inte tappa 20 centimeter runt midjan, men att skippa saltet, särskilt i kombination med en överdriven konsumtion av kolhydrater kommer göra enorm skillnad i hur uppblåst och ”svullen” du känner dig.

Träning för att komma i form snabbt

Om ditt mål är att gå ned i vikt eller bara ser mer definierad ut så är det din kost som kommer påverka resultatet mest. Men vill du bli starkare, piggare och större så är träningen helt kritisk.

Här är 3 träningsrelaterade tips som hjälper dig få snabba resultat:

1: Kör intervallträning

Högintensiv intervallträning, även kallat HIIT är en mycket effektiv träningsform för dig som vill komma i form snabbt. I korthet går träningsformen ut på att man delar upp sitt pass i intervaller där man tränar stenhårt i en kort period och sedan vilar i en kort period, sen upprepar man och fortsätter så till passet är slut. Ett vanligt sätt att strukturera ett intervallpass är att man ger allt man har i 30 sekunder, sen vilar man i 15 sekunder. Sen upprepar man det i ca 12-16 minuter. Ett träningspass på 16 minuter låter kanske inte så jobbigt, men tro mig, det är oerhört tungt.

Anledningen till att HIIT är så effektivt är att när du tar ut dig så hårt så hamnar kroppen i en slags energi-skuld, vilket gör att den fortsätter att bränna kalorier långt efter att passet är slut. Studier har även visat att HIIT är ett effektivt sätt att naturligt höja ditt testosteron, vilket i sin tur gör kroppen bättre på att bygga muskler [källa].

komma i form träning snabbt

2:Träna styrka!

Muskler kräver långt mycket mer energi än fett. Det betyder att ju mer muskler du har, desto högre passiv energiförbrukning har du. Detta innebär att även om ditt mål är att gå ned i vikt så bör du träna styrka, eftersom mer muskler innebär högre energiförbrukning per dag.

För bäst effekt så bör du fokusera på de 6 basövningarna, de är funktionella övningar som tränar hela din kropp på ett effektiv sätt. För bästa effekt och snabbast ökning i styrka bör du försöka öka vikten ungefär varannan gång du kör en övning. Delar du upp dessa 6 basövningar på 3 gympass som du kör varje vecka så innebär det att du ska öka i vikt varannan vecka. Det räcker att öka med 1,5-2kg per gång, det viktiga är att du ökar hela tiden, annars kommer kroppen inte att utvecklas och bygga mer muskler.

3: Variera din träning

För bäst effekt så vill du variera konditionsträning och styrketräning.

Styrketräningen ger dig bättre hållning, mer muskelmassa och en allmän ”tighthet” i hela kroppen, något som boostar din motivation och ger nästan omedelbara visuella resultat.

Konditionsträning är ett effektivt sätt att bränna mycket kalorier på ett pålitligt sätt. Om du drar ut och springer 5 km så kommer du ha bränt ungefär 400 kalorier (beroende på vad du väger och hur fort du springer så klart) och det finns något tillfredställande med att veta vad du kommer få ut av ditt träningspass. Att gå till gymmet är ingen garanti för att du kommer ha förbränt X antal kalorier, du behöver pusha dig själv och hålla tempot uppe på ett helt annat sätt än när du springer en runda. Konditionsträningen hjälper dig även med uthålligheten, både under nästa träningspass, men också på jobbet, och i sängen.

Variera din träning för bästa, och snabbaste, resultaten.

komma snabbt i form

Kosttillskott för att komma i form snabbt

Utöver träning och kost så kan kosttillskott hjälp dig snabba upp processen. Självklart pratar vi inte om anabola steroider eller hormon-tillskott, utan om vettiga kosttillskott som är både lagliga och nyttiga ur ett långsiktigt perspektiv.

Här är 3 kosttillskott-relaterade tips för dig som vill komma i form snabbt:

1: Magnesium

Magnesium är inte ett kosttillskott man pratar så mycket om i fikarummet, även om många kanske borde göra det. Magnesium-tillskott har en positiv effekt på din energi, ditt humör och ditt blodsocker. Tre saker som är extremt viktiga när man tränar och försöker komma i form. Energin behövs för att orka med och när man ställs in för nya utmaningar så är det lätt att tappa humöret och känna att hindret är för stort och att det bara är lättare att ge upp. Vi har alla varit där, och vi vet att lågt blodsocker i kombination med något krävande är ett recept på misslyckande.

Studier har även visat att Magnesium har märkbar positiv effekt vid styrketräning [källa]. Så som du förstår borde fler prata om Magnesium i fikarummet, för det är ett fantastiskt kosttillskott!

komma i form kosttillskott

2: Proteinpulver

När du tränar så bryter du ned musklerna, kroppen använder då protein för att reparera dina muskler så att de blir starkare än innan för att de inte ska ”gå sönder” igen. Detta är hela grundprincipen kring träning, det är också förklaringen till varför man hela tiden måste öka i vikt/motstånd för att se resultat.

Detta gör så klart protein till en kritisk komponent om du vill komma i form snabbt, eller ja, långsiktigt också för den delen. Du kommer dock få i dig protein genom kosten, och om du äter balanserat så kan man argumentera för att du inte ens behöver proteinpulver. Men för de flesta kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med proteiner via kosten, antingen för att det blir för dyrt, eller för att man helt enkelt bara orkar äta en viss mäng kyckling per dag innan man tröttnar. Här är proteinpulver en bra lösning för att enkelt få i sig mer proteiner.

Proteinpulver är också ett väldigt enkelt och effektivt mellanmål för de som inte orkar planera sin mellanmål eller som har svårt att inte småäta mellan måltiderna.

3: BCAA

BCAA är ett komplicerat ämne, och om du vill ha alla detaljer kring det så rekommenderar jag dig att läsa vår stora guide: ”Vad är BCCA?”. Men låt oss kortfattat berätta varför BCAA är ett bra kosttillskott.

Protein är uppbyggt av 20 olika aminosyror. 9 stycken av dessa är så kallade essentiella aminosyror, och det betyder att vår kropp inte kan skapa dem, vilket gör det kritiskt (essentiellt) att vi får i oss dem via kosten. 3 av dessa 9 är så kallade grenade aminosyror, och dessa 3 har visat sig ha fantastiskt god effekt när man vill bygga muskler. Den Engelska översättningen av grenade aminosyror är ”Branched-chained Amino Acids” och förkortas BCAA.

Kortfattat så är BCAA som en koncentrerad och optimerad version av proteinpulver, vilket gör dem till ett bra kosttillskott för dig som vill bygga muskler.

komma i form snabbt kost

Sammanfattningsvis

För att komma i form snabbt så krävs det så klart att du äter rätt och tränar hårt. Men sånt där vet alla redan, det är inga nyheter. Det finns dock en hel del knep och tekniker som alla inte känner till, knep som kan hjälpa dig få effekt snabbt.

Här är våra 8 bästa knep för att komma i form snabbt, uppdelade efter Kost, Träning och Kosttillskott.

Kost

  1. Ät färre kolhydrater – Kolhydrater binder vätska, vilket får dig att se svullen och tjock ut. Minskar du mängden kolhydrater du äter så kommer du snabbt göra dig av med en del av denna överdrivna vätska och på så sätt se smalare och smärtare ut på kort tid
  2. Minska på saltet – Precis som kolhydrater så binder salt vätska. Halverar du ditt saltintag så kommer du se resultat redan inom en vecka!

Träning

  1. Kör högintensiv intervallträning – När du tränar intensivt i intervaller så tar du ut kroppen så pass mycket att den hamnar i ett slags energi-skuld, detta gör att du bränner kalorier långt efter att passet är slut. HIIT är den mest effektiva träningsmetoden om du vill få snabba resultat.
  2. Träna styrka! – Muskler förbränner mer energi än fett. Ökar du din muskelmassa så ökar du alltså din passiva förbränning under hela dygnet. Styrketräning hjälper dig även få en bättre hållning och en tighthet över hela kroppen, vilket ger dig en boost i motivationen.
  3. Variera din träning – Kombinera din styrketräning med konditionsträning. Styrketräningen ger dig som sagt mer muskler som ökar din förbränning. Konditionsträningen ger dig uthållighet och är ett fantastiskt pålitligt sätt att bränna kalorier.

Kosttillskott

  1. Proteinpulver – För att kunna bygga muskler behöver kroppen protein. Men proteinpulver är även ett bra och energisnålt mellanmål som hjälper dig hålla blodsockret stabilt, något som är viktigt när du skapar nya vanor och försöker hålla på disciplinen.
  2. BCAA – Protein är uppbyggt av 20 olika aminosyror, 3 av dessa är grenade essentiella aminosyror (BCAA på Engelska) vilka är extra effektiva när du vill bygga muskler. Läs mer i vår guide: ”Vad är BCAA?
  3. Magnesium – Magnesium bidrar till ett gott humör, bra energi och ett stabilt blodsocker, tre saker som är extremt viktiga när du vill komma i form snabbt.

Där har du det, våra 8 bästa knep och tips för dig som vill komma i form så fort som möjligt, och inte ett enda av dem var något så platt och banalt som ”sätt upp mål!” ”tänk positivt” eller ”träna regelbundet”, för allt det där vet du redan.