Vill du bli en bättre man?

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du våra bästa tips, råd och guider, rätt i din inkorg varje fredag!

Lyckas på jobbet genom att följa de här 3 enkla stegen…

Alla kanske inte är ute efter att göra raketkarriär, men vi är åtminstone ute efter ett stabilt yrkesliv där vi slipper oron över att bli ersatta eller få sparken.

Tack och lov så finns det ett väldigt enkelt recept för hur du lyckas med just det, och det härliga är att det är samma recept för hur du når stabilitet som hur du faktiskt avancerar i stadig takt. Det är bara att addera en liten ingrediens till receptet.

Receptet för att lyckas på jobbet

Om vi är lite generaliserande så handlar det här med att lyckas på jobbet bara om tre enkla saker:

  1. Var bra på ditt jobb
  2. Var på jobbet
  3. Var enklare att arbeta med

Välj två av tre så kommer du ha ett stabilt arbetsliv där du inte riskerar att bli utbytt eller få sparken. Förutsatt att du inte misslyckas fatalt med den tredje.

Gör du alla tre sakerna så kommer du befordras tills du bara klarar av två av dem.

Svårare än så är det faktiskt inte. Självklart finns det nyanser av saker i arbetslivet, det finns det alltid. Men det här är det gyllene receptet för både ett stabilt och säkert arbetsliv och en lyckad karriär.

Lyckas på jobbet tips

Vad betyder de olika delarna då?

Ja, vad menas egentligen med de här tre olika ”ingredienserna”?

Var bra på ditt jobb

På sätt och vis kan den här punkten kännas självklar, men om vi ska försöka definiera den så handlar det om att vara bättre än snittet på det du gör, både teoretiskt och praktiskt.

Proaktivitet är en egenskap som väldigt ofta hamnar högt upp på listan över positiva egenskaper arbetsgivare gärna ser hos sina anställda. Det är också en egenskap som många som anses ”bra på sitt jobb” besitter. Så ska vi lämna dig med ett råd så är det att jobba på din proaktivitet, utöver de basala sakerna, som att förstå vad du gör, varför du gör det och hur det bör göras, så klart.

Var på ditt jobb

Den här punkten verkar faktiskt enklare än man tror. Men ’att vara på jobbet’ i det här hänseendet innebär inte bara att man ska komma i tid, sånt bör inte vara ett problem för de allra flesta.

För att förklara vad jag menar med att ’vara på jobbet’ i det här sammanhanget så måste vi ta upp det här med VAB, föräldraledighet och tjänstledighet. Att vara på jobbet handlar inte om att vara där när det står på schemat att du ska vara där, utan det handlar om att vara där, vara närvarande och vara delaktig. Det här leder tyvärr till att föräldraledighet, VAB och tjänstledighet innebär att du kommer vara borta från jobbet när det fortfarande händer saker på jobbet, något som inte är gynnsamt om du vill vara top of mind när det dyker upp nya tjänster, befordringar och löneförhöjningar.

Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara hur det är.

lyckas på jobbet tips guide

Var enklare att jobba med

Sociala färdigheter och grundläggande social kompetens är extremt kritiskt i arbetslivet. Många hävdar att sociala färdigheter är 50% av jobbet och det som får dig att lyckas på jobbet. Jag är beredd att hålla med.

Den här punkten är självklart knepigare att ”checka av” än de andra två, dels för att den är dynamisk, du behöver vara ”enklare att jobba med”, inte bara enkel att jobba med. Du behöver sticka ut ur mängden som en person som är enkel och angenäm att samarbeta och jobba med.

Det här är så klart något man behöver jobba på varje dag, och troligtvis hela livet. En bra start är att läsa några av våra andra guider på ämnet:

Sammanfattningsvis

Receptet för att lyckas långsiktigt på jobbet är inte komplicerat, det innehåller faktiskt bara 3 ingredienser:

  1. Var bra på ditt jobb
  2. Var på ditt jobb
  3. Var enklare att arbeta med

Lyckas du med två av tre så kommer du ha ett stabilt yrkesliv. Lyckas du me alla tre, ja då kommer du bli befordrad tills du inte längre klarar av alla tre.