Därför blir du tröttare av att snooza! Visste du det här?

5141
tröttare av att snooza morgon

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Snoozeknappen är jäkligt skön att trycka på, men allt är bara en illusion, du blir faktiskt tröttare av att snooza!

När du vaknar på morgonen av väckarklockan och trycker på den älskade snoozeknappen så gör du faktiskt dig själv en otjänst. Du tror att det blir lite lättare att gå upp men egentligen så kan det göra hela din dag skev och allmänt trött.

Det handlar om sömncykler

Kroppen förbereder sig helt naturligt på att vakna ungefär en timme innan den ”borde vakna”. Kroppstemperaturen höjs, du sover lättare och hormonerna, Kortisol och Dopamin, släpps ut för att ge dig energi nog att starta dagen. Detta händer för att kroppen är på väg in i slutet av en sömncykel.

Problemet med väckarklockor är att de kan bryta din sömncykel där den inte bör brytas. Om du är precis i början av ”uppvakningsfasen” så kommer du vakna utan alla dina välbehövliga dopaminer och utan att kroppstemperaturen höjts, vilket gör uppvaknandet minst sagt oönskat. Ännu värre blir det om du blir väckt mitt i den djupa sömnen, då är kroppen inte ens i närheten av att vara redo.

sömncykler
En sömncykel

Varför blir jag då tröttare av att snooza?

När du väljer att snooza och sedan väcks 5-15 minuter senare så avbryter du din sömncykel i helt fel skede. Din kropp är på väg in i den lätta sömnen, eller ännu värre, in i djupsömnen, när den blir avbruten. Du förstår själv vad det får för effekter.

Att vakna pigg handlar alltså inte bara om att sova tillräckligt länge, utan om att vakna när kroppen är bäst förberedd för det. Så gör dig själv en tjänst och sluta snooza.

Därför blir du tröttare av att snooza! (Video)

Här är AsapSCIENCE briljant enkla förklaring på problemet med snooze-knappen.