Vakna Pigg På Morgonen – Så Här Gör Du!

4456
Vakna pigg på morgonen

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Kan man vakna pigg på morgonen? Krävs det någon form av magi eller går det faktiskt att slippa morgonångesten?

När väckarklockan ringer så känner nog de flesta ganska lika: ”usch” ”åhh nej” ”fan” ”inte nu” o.s.v. Att kunna vakna pigg på morgonen lär vara oerhört eftertraktat, någonstans efter ”vinna på triss”, ”hitta en väska med pengar” och ”kunna äta skräpmat men ändå vara smal”. Men det behöver inte vara så hemskt, det går faktiskt att kontrollera sin sömn, det börjar med sömncykler!

Sömncykler

När du somnar så påbörjar hjärnan en sömncykel. Först går du in i en lätt sömn, du sover inte så djupt och blir lätt väckt. Efter ett tag så går du in i djupsömnen och efter det vidare in i drömstadiet. När du gått igenom dessa tre stadier så påbörjas en ny cykel, du går alltså från drömstadiet till lätt sömn igen. Varje sömncykel tar ca 90 minuter och det är just det som är nyckeln till att kunna vakna pigg på morgonen.

Planera din sömn

Det du vill göra är att vakna när du är i det lätta sömnstadiet, då är du som närmast ditt vakna stadie. För att kunna göra det så behöver du alltså planera din sömn, det gör du genom att bestämma en tid då du vill vakna, och sedan räkna bakåt i 90-minutersblock tills du hittar en sovtid som är ungefär 8 timmar tidigare. Vill du vakna 08:00 så behöver du alltså somna antingen kl 23:00 eller kl 00:30.
Här nedan är en kort och tydlig video från In59Seconds som förklarar konceptet bakom sömncykler och hur du kan ”använda dem” för att ha en större chans att vakna pigg på morgonen.

  • Om du känner att du har svårt att vakna pigg på morgonen så bör du även läsa vår artikel om ”Konsten att gå upp tidigt”.

Sammanfattningsvis

Vi sover i cykler, dessa cykler är ca 90 minuter långa och börjar med det ”lätta sömnstadiet”. När du sover lätt så vaknar du också lätt, utan att känna dig helt groggy.

Vill du vakna pigg på morgonen så behöver du alltså planera din sömn så att du vaknar i slutet på en 90-minuters-cykel.