Hur bryter man dåliga vanor? – 6 Steg Till Awesomeness

6460
Hur bryter man dåliga vanor

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Här är 6 uråldriga steg som hjälper dig bryta dåliga vanor

Många saknar vilja att bryta sina dåliga vanor. Vi frågar oss själva ”Hur bryter man dåliga vanor?” samtidigt som vi kommer på oss själva med en dålig vana förnekar vi den eller hittar på ursäkter. Det vill säga du ser dig själv som ett offer inför dina dåliga vanor.

De ursäkter du lägger fram är dessutom också ofta externa orsaker. Det är aldrig dig det är fel på, eller?

Kom ihåg att många dåliga vanor har en länk mellan varandra. Låt oss säga att du identifierar att din största ovana är rökning. För att tillfredsställa din dagliga strävan efter bruna lungor och dålig andedräkt köper du ett paket om dagen. Varje gång du går till kiosken köper du också en påse Bilar. Nu har du plötsligt två dåliga vanor. Två ovanor som båda leder till försämrad hälsa och hygien. Vilket i sin tur leder till ett sämre social intryck.
Du fattar, domedagsprofeten fick säga sitt. Men hur bryter man dåliga vanor?

Omedveten regelbundenhet

Vanor är något du gör med regelbundenhet, många gånger omedvetet eller så går det av rutin. Du kan definiera en vana som något du gör varje dag, men egentligen är något du gör varje dag utan att tänka. Vissa vanor är svårare att bryta än andra. Du borstar tänderna varje dag utan att planera in det, din hjärna ser bara till att det blir tid över till det. Samtidigt kan det ibland vara mer lockande att placera sig i soffan än att gå till gymmet.

En forskare inom området och professor vid Stanford, BJ Fogg, menar att vi är dåliga på att uppmärksamma våra vanor. Dåliga vanor sker ”omedvetet” och det är svårt att implementera bra vanor i livet för att du inte uppmuntrar dem. Fogg har konstaterat att varje vana eller ovana uppstår till följd av en trigger. Exempelvis när du ska gå och lägga dig kommer du per automatik tänka tanken att borsta tänderna vilket är just en följd av din kvällsrutin. Således är kvällsrutinen en följd av vanor eller ovanor och tanken att du ska gå och lägga dig är vad som triggar hela sekvensen av ditt beteende.

För att enklare förstå och kunna svara på frågan ”Hur bryter man dåliga vanor?” kör vi en praktisk lista som du kan följa för att bli av med dina ovanor.

1: Vilja Att Bryta Dåliga Vanor

Du förstår säkerligen att du själv måste ha viljan att ändra på ditt beteende. Vilja kvantifieras ofta i motivation som också är svårt att sätta fingret på. Vad är din trigger för motivation? Vilja och motivation är också något som är svårt att plocka fram på beställning, så försök bryta ned dina ovanor i vad och varför. Du kan därefter hantera ovanorna enklare, de blir inte ett monster.

2: Skriv Ned Dina Ovanor

Det bästa sättet att själv förstå sina ovanor är att skriva ned dem. Det gör dem fysiska på ett annat sätt och du kan se dem framför dig på ett papper. Skriv ned ovanorna på ett papper, se till att du får med alla. Lägg sedan pappret i fickan och bär med dig lappen. På så vis kommer du göra det enklare för dig själv att bli påmind om dem.

Hur bryter man dåliga vanor 3
När du skriver ned dina vanor så materialiseras dem, de blir mer kraftfulla och du får lättare att förstå dem

3: Kategorisera Dina Dåliga Vanor

Alla ovanor är inte lika viktiga att bli av med och heller inte lika enkla att bli av med. Det är dessutom högst personligt. Försök kategorisera dina ovanor enligt fem kategorier:

  1. Hög prioritet
  2. Mellan prioritet
  3. Låg prioritet
  4. Enkel att avvänja
  5. Svår att avvänja

Exempelvis bör rökning få hög prioritet men är svår att avvänja. Det är direkt dålig för din hälsa, kostar pengar och tid. Eftersom den är svår att avvänja bör du lägga mer tid på den och därför också förstå att det kommer krävas större vilja från din sida. Exempelvis kan du behöva läsa på om varför rökning är ett beroende eller vad som egentligen triggar ditt röksug.

Samtidigt är ditt stökiga skrivbord på jobbet en ovana som får låg prioritet (återigen personligt) men å andra sidan är enklare att avvänja.

Hur bryter man dåliga vanor
Var inte en kyckling, våga fira!

4: Förstå Dig Själv

För att kunna ge svar på frågan; ”Hur bryter man dåliga vanor?”, måste du också förstå din ovana. Försök läsa in dig på din egen ovana under en veckas tid. Läs böcker eller kanske bloggar om ovanor. Nu kanske du protesterar och menar att du inte har tid att göra det. Fundera då på hur mycket tid du ovetandes lägger på din ovana och jämför den tiden mot en veckas utbildning i dig själv. Dessutom kanske du får en ny god vana att läsa böcker?

5: Hitta Ditt Bränsle

Multitasking – årtiondets Buzz Word. I det nya millenniet ska alla multitaska. Du har säkert fått höra klyschan ”många bollar i luften” eller läst jobbannonser med frasen ”… ska kunna hantera flera saker samtidigt”. Hur bryter man dåliga vanor om du har sju stycken ovanor och ska försöka bryta alla samma vecka? Jag har inget svar på den frågan. Men jag kan lova att du kommer ha skitsvårt att fixa det.

Multitasking är värdelöst. Om du istället fokuserar och ser till att göra en sak riktigt bra, då kommer du lyckas. Istället för att försöka bryta sju ovanor samtidigt, vilket kommer ta flera veckor (om du inte blir helt utmattad) ska du istället fokusera på en ovana och bryta den på kort tid.

Fokus är också bränsle för din vilja att bryta dåliga vanor, ju fler ovanor du bryter desto mer momentum bygger du upp och din hjärna kommer belöna dig med mer vilja.

6: Fira Dina Framgångar

Vi svenskar är ibland dåliga på att ta för oss och kanske är det jantelagen som spökar så skit i den; ta för dig. Jag firar min födelsedag, jag firar speciella dagar, semester eller när mitt favoritlag vinner. Detta är alla saker jag vill se mer av. Om du tänker efter firar vi ofta saker vi vill se mer av. Du vill se mer av dina goda vanor och mindre av dina dåliga, så varför inte fira när du bryter dina ovanor?

Du ska inte springa till kiosken och köpa en chokladkaka (ny ovana) utan det handlar om att säga något peppande till sig själv (ta för dig). Varje gång BJ Fogg, professorn, gör något som tar honom närmare att bryta en vana säger han högt till sig själv: ”I’m Awesome!!” och med ett stort leende höjer näven i luften. Prova, det fungerar.

Dessutom får du möjlighet att stryka något från din lista, vilket skapar momentum, vilket skapar vilja som leder till mer framgång, vilket gör att du återigen får fira. I’m Awesome!!