Multitasking skadar dig bara, du kommer inte att få mer gjort!

820
multitasking-är-negativt
multitasking-är-negativt

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

En av vår tids stora myter är att Multitasking skulle vara något positivt. Studier visar att endast 2% klarar av att Multitaska

På 24h skall vi hinna äta, sova, umgås, arbeta, tvätta, städa och roa oss. Det är en extremt frestande tanke att hinna med mer på dessa begränsade timmar varje dygn, men rätt sätt att gå tillväga är inte multitasking.

Nedan är en infographic som förklarar riskerna med Multitasking närmare. Här under är två beprövade tips som kan hjälpa dig att fokusera på en uppgift i taget.

Byt plats minst en gång per dag

Raster och pauser är nödvändiga för att kunna hålla hjärnan rullande hela dagen. Om du bara nöter på så kommer du till slut tappa all kreativitet och din kapacitet kommer sjunka rejält. Men för att på bästa sätt kunna fokusera på en krävande arbetsuppgift kan det krävas mer än bara en 5 minuters-paus eller en liten kafferast. Att faktiskt byta arbetsplats (inte arbete utan själva arbetsytan) kan vara extremt effektivt för att på nytt kunna hitta det fokus och den kreativitet som behövs för att påbörja en ny krävande arbetsuppgift.

Prova i 14 dagar att byta arbetsyta/plats varje dag efter lunch, skifta mellan två platser för förmiddag och eftermiddag. Det bör ge en positiv effekt.

Förbered dig dagen innan

Todolistor och liknande skrivs det hundratals meter om dagligen, det är ett mycket hett ämne. Anledningen till att det är så omskrivet är just för att det faktiskt fungerar. Men som med alla positiva vanor så gäller det att göra rätt, och det gäller att göra dem till vanor, inte engångsföreteelser.

Något jag funnit vara det mest effektiva för att kunna fokusera på rätt saker är att på kvällen skriva en lista med de 4 viktigaste sakerna som måste göras nästkommande dag. Gör du detta så kommer du lära dig två extremt viktiga saker.

  1. Att prioritera. Du får bara skriva ned 4 saker på listan, allt som är mindre viktigt än dessa 4 saker bör du inte ödsla din energi och din uppmärksamhet på. Att prioritera är en kraftfull egenskap, något som de flesta av oss behöver bli bättre på.
  2. Att strukturera din dag. Har du en välstrukturerad dag så minskar risken för att du svävar iväg och distraheras av en massa meningslösa distraktioner.

 

multi-tasking-är-skadligt
Multitasking gynnar dig inte på något sätt. Tyvärr är det vår tids största myt att multitasking är något positivt.