En fälgguide?

Oavsett om du tänkt mecka med bilen eller inte så skadar det aldrig att ha lite grundläggande koll på bilens olika delar. Vi har tidigare skrivit om skillnaden mellan vinterdäck och allaround-däck samt en guide till hur man byter till vinterdäck. Vi är som bekant För Bättre Män, vilket betyder att man skall ha grundläggande koll på det mesta. Därför har vi tagit fram en kort och enkel fälgguide om allt du behöver veta om fälgar.

Plåt eller lättmetall?

Något de flesta (även de minst bilkunniga av oss) hört talas om är lättmetallfälgar, ofta kallade aluminiumfälgar. Det största skillnaden är ganska uppenbar, lättmetallfälgar väger mindre. Den största fördelen med denna typ av fälg är att det kan ge bättre kylning av bromsarna, vilket ger en bättre bromseffekt. Lättmetallfälgar är även något mer tåliga än plåtfälgar, men de är märkbart dyrare än gamla vanliga plåtfälgar.

Fälgens olika delar

Något så härligt som fälgens anatomi.

Bultcirkel:

Bultcirkeln är diametern på cirkeln som bulthålen sitter i. Bultcirkelmåttet berättar hur många bultar fälgen har samt hur stort avstånd mellan bultarna är. Bultcirkeln anges i millimeter tillsammans med antalet bulthål. Till exempel kan det stå 4/92, det innebär att det är fyra hål och att bultcirkelmåttet är 92 millimeter.

Navhål:

Navhålet, även kallat centrumhålet, är hålet som sitter i mitten av en fälg. Navhålet skall passa till bilens nav. Är inte navet ordentligt centrerat så riskerar man vibrationer. Därför är det viktigt att måttet på fälgen och bilens nav stämmer överens.
Vissa lättmetallfälgar är färdigborrade, och till andra fälgar kan man behöva navringar
för att anpassa fälgen till bilen.

ET mått:

Måttet anger avståndet mellan fälgens mittpunkt och fälgens anläggningsyta mot navet. Desto lägre inpressningsdjup, desto längre ut breddar fälgen. Är inte djupet rätt så kan fälgen skrapa i bilens hjulus eller skärmar.

Källa: Gummihusets fälgskola

Dags för nya fälgar?

Börjar fälgarna bli slitna, eller är du bara sugen på ett par snyggare fälgar? Oavsett situation så kan det bli väldigt dyrt med snygga fälgar. Vill du ha Original fälgar så får du räkna med allt ifrån 40.000-80.000kr för en uppsättning utan däck. Det finns andra aktörer man kan vända sig till men då är det eftermarknadsfälgar som ofta INTE bidrar till bilens stilrena och eleganta utseende.

Vill du höja värdet på din bil genom att behålla Original-looken så bör du kolla in Wheels24. Det säljer fälgar som ser original ut och håller i princip samma kvalité då man använder samma metall legeringar. De har otroligt många fälgar och däck.

Wheels24 är en stor aktör inom just eftermarknadsfälgar. De har fälgar till alla de stora bilmärkena, bland annat fälgar till BWM, Audi och Tesla.

Slutligen

Sådär, nu vet du lite mer om fälgar, det kanske känns meningslöst just nu, men en vacker dag kommer du plocka ett poäng i TP, eller helt enkelt bara förstå din bils manual.

KÄLLAGummihuset
Föregående artikelHipsterskägget är dött! #rakadig – *Sponsrad video*
Nästa artikel4 Sätt ett stillasittande jobb dödar dig långsamt
Allt från personlig utveckling till sköna sneakers är intressant! Kvalitetstid för mig är en kall, ljus, amerikansk öl i solen på en uteservering, gärna "i goda vänners lag" om man nu skall slänga in något klyschigt också.