3 Anledningar Till Varför Du Måste Sluta Äta Sent På Kvällen!

1469
äta sent på kvällen

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Gå ned i vikt, öka i muskelmassa och sov bättre!!!

Kommer du också på dig själv med att stå där och rota i kylskåpet kl 21:47 och tänka: ”hmmm, jag är sugen på något?”? Du är garanterat inte ensam, nej, jag gör faktiskt precis samma sak då och då.

Men hur nice det än skulle vara att svänga ihop den där smörgåsen och mosa in den i munnen medan du slötittar på något dåligt tv-program så ska du inte göra det, du bör verkligen sluta äta sent på kvällen för det är inte alls bra för kroppen.

Att sluta äta sent på kvällen kommer med ett gäng fördelar, här nedanför går vi igenom de 3 bästa!

Men först – 12-timmarsregeln

Innan vi går in på de 3 fördelarna med att äta sent på kvällen så behöver vi prata lite om kroppens ämnesomsättning, vi måste lära oss om 12-timmarsregeln.

Under loppet av ett dygn så förändras din ämnesomsättning ganska kraftigt. På morgonen och förmiddagen är din kropp programmerad att prestera, och på kvällen och natten är den inställd på att återhämta sig och vila. I det här viloläget så minskar ämnesomsättningen kraftigt och din ämnesomsättning går in i ”standby-läge”. Allt detta styrs av vår inre klocka, den så kallade ”cirkadianrytmen”.
Följer du det vi kallar 12-timmarsregeln, och inte får i dig några kalorier under en period av minst 12 timmar under kvällen och natten så följer du din cirkadianrytm.
Exempel: Äter du middag kl 19:00 så ska du alltså inte äta något (inte ens den där smörgåsen med fettsnålt kalkonkött och isbergssallad) förrän klockan 07:00 nästa morgon.

Så, nu kan vi gå in på de 3 fördelarna med att följa din cirkadianrytm!

1: Din sömn förbättras

saker att tänka på inför en lång flygresa sova

Din matsmältning fungerar dåligt under natten eftersom den går in i ”standby-läge”. Att äta allt för tätt inpå att du ska gå och lägga dig leder ofta till uppblåst mage och rastlös sömn, och vi vet ju alla vilka hemska bieffekter dålig sömn leder till… Bland annat övervikt, stress, försämrat minne och depression.

2: Dina muskler trivs

Träna 30 Minuter Per Dag

Din interna klocka reglerar inte bara matsmältningen utan också utsöndringen av vissa hormoner. Ett hormon vi alla känner till som ökar i produktion på kvällen är melatonin, hormonet som gör dig sömnig. Men även produktionen av det mindre kända hormonet somatotropin ökar, somatotropin kallas också för ”tillväxthormonet”, det hjälper dig alltså att öka i muskelmassa. Något som är viktigt att känna till om somatotropin är att utsöndringen av det ökar kraftigt om du inte har ätit något på 12 timmar. Därför är det särskilt viktigt att hoppa över den där smörgåsen innan du går och lägger dig, så att kroppen kan jobba på extra bra medan du sover.

3: Du går ned i vikt

Öka fettförbränningen med intervall-löpning!

Det säger ju sig självt att vi kommer gå ned i vikt om vi inte äter den där onödiga smörgåsen. Men det är inte den enda fördelen. Än en gång så spelar somatotropin en viktig roll. Detta hormon är nämligen inte bara inblandat i muskeltillväxten, det hjälper oss faktiskt även att bli av med de där envisa fettkuddarna runt midjan. Ja alltså, det är inte specifikt ansvarigt för det området, utan för fettförbränningen i allmänhet.

Äter du inget på 12 timmar så ökar som sagt utsöndringen av somatotropin, och vem vill inte maximera effekten av ett hormon som både hjälper oss få mer muskler och samtidigt bränna fett?

Är du orolig för att du ska svälta ihjäl?

Jag förstår precis hur du känner, jag står ju ibland också där och rotar i kylskåpet. Men tro mig när jag säger att du garanterat inte kommer att svälta ihjäl om du skippar den där nattmackan.

Men ett mer realistiskt problem är så klart den där hemska känslan av att gå och lägga sig hungrig, och än en gång så förstår jag dig. Men ge 12-timmarsregeln en chans, du kommer garanterat att märka skillnad efter några dagar, och du kommer att märka att hungerkänslan på kvällen blir mindre och mindre hemsk, ja till slut blir den faktiskt ganska enkel att hantera.

För att göra det hela så smärtfritt som möjligt så bör du äta fler mellanmål under dagen, och se till att du får i dig en riktigt näringsrik middag med långsamma kolhydrater som inte gör dig hungrig igen efter 1 timme. Gör du det så kommer du garanterat att vara mindre hungrig på kvällarna.

Sammanfattningsvis

Jag känner att vi nu har besvarat frågan: ”Varför ska man inte äta innan man sover?” på ett ganska bra och pedagogiskt sätt. Så nu är det upp till dig att prova 12-timmarsregeln. Lättast blir det som sagt om du ser till att äta mellanmål under dagen och äta en riktigt näringsrik och bra middag.