Vill du bli en bättre man?

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du våra bästa tips, råd och guider, rätt i din inkorg varje fredag!

Snoozeknappen är jäkligt skön, men allt är bara en illusion, du blir faktiskt tröttare av att snooza!

När du vaknar på morgonen av väckarklockan och trycker på den älskade snoozeknappen så gör du faktiskt dig själv en otjänst. Du tror att de där extra 10 minuterna kommer göra det lättare att gå upp, men egentligen så gör du bara dig själv ännu tröttare och hela din morgon blir alldeles skev.

Det handlar om sömncykler

Förklaringen till varför det är dåligt att snooza är att kroppen helt naturligt förbereder sig på att vakna ungefär en timme innan den ”borde vakna”. Kroppstemperaturen höjs, du sover lättare och hormonerna, Kortisol och Dopamin, släpps ut för att ge dig energi nog att starta dagen. Detta händer för att kroppen är på väg in i slutet av en sömncykel.

Problemet med väckarklockor är att de kan bryta din sömncykel där den inte bör brytas. Om du är precis i början av ”uppvakningsfasen” så kommer du vakna utan alla dina välbehövliga dopaminer och utan att kroppstemperaturen höjts, vilket gör uppvaknandet minst sagt oönskat. Ännu värre blir det om du blir väckt mitt i den djupa sömnen, då är kroppen inte ens i närheten av att vara redo.

sömncykel

Varför blir jag då tröttare av att snooza?

När du väljer att snooza och väcks 5-15 minuter senare så avbryter du din sömncykel i helt fel skede. Din kropp är på väg in i den lätta sömnen, eller ännu värre, in i djupsömnen, när den blir avbruten. Du förstår själv vad det får för effekter.

Att vakna pigg handlar alltså inte bara om att sova tillräckligt länge, utan om att vakna när kroppen är bäst förberedd för det. Så gör dig själv en tjänst och sluta snooza.

Därför är det dåligt att snooza – Videoguide

Om du inte orkar läsa så har vi så klart även inkluderat en enkel och tydlig videogudie från Asapscience.

Sammanfattningsvis om varför det är dåligt att snooza

När du sover så går kroppen igenom olika stadier. Ungefär var 1,5 timmar så går kroppen in i ett stadie som är optimalt att vakna i, du blir varmare och hormoner som gör dig pigg skjuts ut i kroppen. Om du i detta läge väljer att snooza i 10 minuter så kommer kroppen att gå ned i sov-läge igen och hormonerna som hjälper dig vakna försvinner. Detta leder till att du känner dig mycket tröttare än du gjorde innan du snoozade, trots att du faktiskt sovit 10 minuter längre.