Styrka Eller Kondition – Vad Är Bäst? Vilka Är Fördelarna?

2752
styrka eller kondition

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Vad ska man egentligen fokusera på kondition eller styrka???

Vi börjar med att citera dig själv: ”Bör jag fokusera på styrka eller kondition för att må så bra som möjligt och få den där förbannat svårfångade drömkroppen?”. För det är väl det du sitter och funderar på när du läser detta? Det funderar vi nog alla på då och då.

I den här artikeln går vi igenom fördelarna med både styrka och kondition utifrån 3 vanliga målsättningar:

  1. Bli snabbare
  2. Gå ned i vikt
  3. Stressa ned

1: För att bli snabbare

styrka eller kondition fördelar

Här är fördelarna med konditionsträning och styrketräning för dig som vill bli snabbare.

Fördelen med konditionsträning

Ju fler kilometer man samlat på sig desto snabbare bör man vara. Det känns väl som en logisk slutsats eller hur? Den är dock bara delvis sann. Du blir självklart bättre på att springa om du springer mycket. Men det är viktigt att komma ihåg att kroppen är en mästare på att anpassa sig. Så springer du ungefär samma runda i samma takt 2-4 gånger i veckan så kommer du nödvändigtvis inte att utvecklas speciellt mycket. Det du behöver göra är att variera din löpträning med långa rundor, intervallpass och snabba korta rundor. Gör du det så utmanar du hela tiden kroppen och då kommer du garanterat att bli snabbare!

Fördelen med styrketräning

Styrketräning kan kännas meningslös för dig som vill bli snabbare. Men för att bli snabbare så behöver du starkare muskler och framförallt en stark core som klarar av att hålla din kropp stabiliserad när du spurtar.

Så glöm inte styrketräningen, och framförallt inte din core!

2: För att gå ned i vikt

styrka eller kondition vad är bäst

Här är fördelarna med konditionsträning och styrketräning för dig som vill gå ned i vikt.

Fördelen med konditionsträning

Vill du bränna kalorier så är konditionsträning något bättre än styrketräning. Kör du stenhård konditionsträning (t.ex. springa eller cykla) så kan du bränna 10-12 kalorier i minuten, jämfört med 8-10 vid hård styrketräning.

Fördelen med styrketräning

Även om konditionsträning är det mest effektiva man kan göra om man vill bränna kalorier så finns det stora fördelar med styrketräning.

Styrketräning bygger så klart muskler. Dessa muskler är betydligt mer energikrävande att underhålla än bilringarna runt din midja. Det innebär alltså att ju mer muskler du har desto mer måste din kropp jobba även när du vilar, något som ökar din energiförbrukning under alla dygnets timmar. Det handlar dock inte om några mirakulösa skillnader som gör att du bränner bort de där bilringarna på 3 veckor bara för att du fått lite större lårmuskler, men du vet vad man säger, alla bäckar små.

3: För att motverka stress

kondition eller styrka vad ska man börja med

Text

Fördelen med konditionsträning

Du har säkerligen hört talas om ”runners high”, den där euforiska känslan man kan uppnå mitt under en riktigt bra löprunda – vi har hormonet serotonin att tacka för den känslan.
Serotonin är en signalsubstans som produceras i kroppen och som hjälper till att balansera vårt humör och motverka känslor av depression och ångest. Enligt NCBI (The National Center for Biotechnology Information) så är fysisk aktivitet ett effektivt sätt att helt naturligt höja nivåerna av serotonin i kroppen.

Så nästa gång du känner dig stressad eller nedstämd utan anledning, snöra på dig skorna och dra en runda i skogen.

Fördelen med styrketräning

Som nämnt ovan så är fysisk aktivitet ett effektivt sätt att naturligt höja nivåerna av serotonin i kroppen. Så känner du dig nedstämd kan du lika gärna ta på dig gymkläderna och lyfta lite vikter, så länge du blir fysisk utmattad av det så kommer det att funka.

Sammanfattningsvis

Oavsett om du vill bli snabbare, gå ned i vikt eller motverka stress så finns det fördelar med både konditionsträning och styrketräning. Men viktigast av allt att komma ihåg är att kroppen är en mästare på att anpassa sig, så oavsett vad du har för mål och ambitioner så kommer du får bäst resultat och må bäst om du varierar din träning och försöker få in båda kondition och styrka i din träning.