Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Om du tror att du går säker från att få ryggskott bara för att du är ung så har du tyvärr fel

Ryggskott är ett gissel. Man kan lätt tro att det bara drabbar gamla gubbar, men tyvärr så är det inte så. Dagligen får helt vanliga unga män och kvinnor ryggskott.

Vad är ryggskott

Till att börja med så kan vi klargöra att det faktiskt inte finns någon specifik åkomma som heter ryggskott, det är bara ett samlingsnamn för olika typer av kramp i rygg-musklerna. Ryggskott låter mer allvarligt än det är, man skulle kunna tro att det handlar om en skada i ryggraden, men det är som sagt bara en slags kramp i musklerna. Ryggskott alltså är helt ofarligt, men det gör fortfarande ont som fan!

Det som gör att du känner dig halvt invalid är att musklerna i ryggen vägrar anstränga sig (eftersom de har kramp) och strejkar helt enkelt, det är därför du knappt kan komma ur sängen på morgonen.

Bota ryggskott själv?

Det som är mest intressant är dock frågan, ”Kan man bota ryggskott själv?”, och svaret är tack och lov Ja!

Hur gör man då?

Det du absolut skall undvika är att vila ryggen. För att du skall må bra igen så måste krampen släppa, det åstadkommer du bäst med måttligt krävande motion, tex jogging eller power walks. Alla typer av övningar där du vrider bålen och blir varm är optimala.

3 Bra övningar för att bli av med ryggskott

Ryggskott beror som sagt inte på att du har en trasig ryggrad, utan du har helt enkelt bara fått kramp i ryggmusklerna. Det bästa sättet att bli av med ryggskot är därför att röra på dig. Här är 3 bra övningar för att bota ditt ryggskott snabbt och enkelt.

1: Springa

Ta på dig löparskorna och dra ut på en joggingrunda. Du behöver inte springa allt vad du har utan relativt lugnt jogga för att få upp värmen i kroppen och på så sätt mjuka upp musklerna

2: Jumping jacks

En lågintensiv övning som får igång hela kroppen på ett milt och smärtfritt sätt.

3: Kullerbyttor

Gör en 10-15 kullerbyttor så kommer du snart se att det känns bättre i ryggen. Kroppen kan vara lite motvillig till att böja på ryggen som man gör i en kullerbytta, men tvinga den så kommer du märka att det är ett effektivt sätt att mjuka upp de där envist krampande ryggmusklerna.

Videoguide – Bota ryggskott själv

Här nedanför är en video där en naprapat visar tre övningar du kan göra för att bli av med ryggskott och även förebygga ryggskott i framtiden.

Sammanfattningsvis

Ryggskott beror tack och lov inte på något allvarligt fel på din ryggrad, du har helt enkelt bara kramp i ryggmusklerna.

Eftersom ryggskott beror på kramp så är det bästa du kan göra att motionera omedelbart. Gör någon, eller alla av nedanstående övningar för att snabbt och enkelt bota ditt ryggskot:

  1. En joggingrunda
  2. Jumping jacks
  3. Kullerbyttor

Förhoppningsvis kommer du nu kunna bota ditt nästa ryggskot enkelt och relativt smärtfritt!