Motverka depression med dessa 5 metoder!

1158
Motverka depression 5 metoder
Motverka depression 5 metoder

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Depression är något allt för många drabbas av, känner du dig orolig så kan det här vara 5 ovärdeliga tips för dig!

Man pratar ofta om att viljestyrka är något som är begränsat och måste fyllas på. Depression sägs ibland vara effekten av att all ens viljestyrka tar slut.

Känner du dig orolig över din mentala hälsa så är det här 5 tips som är väl värda att läsa, det här kan du göra för att motverka depression i vardagen.

1: Sov

Man kan vara frestad att klämma in någon extra timme på dygnet genom att gå upp extra tidigt, eller gå och lägga sig lite för sent, men kroppen behöver verkligen sin sömn. När du sover så bearbetar din hjärna alla intryck från dagen, att gå miste om detta är ofantligt utmattande i längden. Ta hand om din hjärna och fuska inte med sömnen.

2: Träna

Hur många gånger har du hört att man mår bättre av att träna? Det är precis därför man hör det hela tiden, för att det funkar.

Det har gjorts tusentals studier på hur träning påverkar vår mentala hälsa, och de visar alla på samma sak, att motionera regelbundet hjälper dig att hålla dig frisk, både fysiskt och psykiskt.

Motverka depression
Vill du motverka depression? – Ut och motionera!

Ett test som gjordes på Duke Medical School i USA gjordes på ett hundratal patienter som led av depression. Patienterna delades in i 3 grupper och fick tre olika behandlingsprogram.

  1. Medicin
  2. Medicin och motion
  3. Endast motion

Efter testperioden så visade testet tydligt att motion gav ungefär samma resultat som medicin, och ännu mer positivt var att endast 9% av patienterna som endast hade motion som behandling föll tillbaka in i depressionen. I de andra två grupperna så föll 38% respektiva 31% in i depression igen.

Träning fungerar, så gå ut och motionera mer!

3: Meditera

Meditation har funnits i tusentals år, men under majoriteten av denna tid så har det bara varit munkar som ägnat sig åt det. Tråkigt nog. De senaste 50 åren har dock forskare intresserat sig mer och mer för meditation, och testerna som gjorts visar tydligt att meditation är en av de mest kraftfulla naturliga metoderna för att lindra ångest och depression.

Tack och lov så behöver vi dock inte meditera flera timmar om dagen som munkarna gör, utan det räcker med endast 15 minuter per dag för att få stora fördelar av meditationen.
Jag vet att det låter pretentiöst och jäkligt meckigt, men prova, prova på riktigt några gånger så kommer du se att det faktiskt fungerar.

4: Hitta en passion

Att ha något man älskar att göra är en gemensam nämnare bland en mängd olika grupper av människor, de som lever ovanligt länge, de som har bra immunförsvar, de som är allmänt lyckliga och de som är framgångsrika. Något att ägna dig åt som verkligen ger dig energi är en viktig del av livet om du vill leva så bekymmerslöst och positivt som möjligt.

Det spelar inte roll om det handlar om att pyssla, spela tv-spel eller gå ut och springa. Om du har något du verkligen älskar att göra så bör du hålla fast vid det och göra det ofta!

5: Håll koll på blodsockret

Personligen blir jag fruktansvärt dåligt humör om jag blir hungrig och får lågt blodsocker. Att se till så att man aldrig får en blodsocker-dipp är inte så jobbigt heller. En stor dipp kommer alltid efter en stor topp, så undvik att äta allt för mycket kolhydrater vid ett tillfälle och sprid ut dem under dagen istället. Se även till att äta varierat med fibrer, protein och fett för att på bästa sätt balansera blodsockret.

Tro det eller ej, men din kost påverkar hur du mår (duh).

Slutsats

Även om det kan verka som enkla och grundläggande saker så kan de göra mycket för att motverka depression. Det är oftast många små saker tillsammans som gör att man blir deprimerad, det är sällan så att allt är på topp förutom en enda sak när man trillar dit, det handlar istället om allmänkvalitén på livet och dessa 5 saker tillsammans  gör extremt mycket för att höja din livskvalité.