4 Bra Benövningar – Fokus På Rörlighet Och Styrka

1399
bra benövningar

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

”Never skip legday”…

Är en fras man ser mer eller mindre varje dag på facebook och diverse träningssiter och bloggar. Den gamla klassiska V-formen är inte längre attraktivt på samma sätt som på det glada 80-talet. Tack och lov har människan utvecklas och tagit ett steg ifrån det ytliga och icke-funktionella. Nu är det fokus på effekt och funktion, man vill att ens kropp skall kunna prestera på riktigt, inte bara på stranden.

För att hylla den jämnt vältränade kroppen så har vi tagit fram en lista med 4 bra benövningar alla bör göra, oavsett hur ofta de tränar och varför de tränar.

1: Knäböj

När man pratar om bra benövningar så hamnar knäböj alltid högst upp på listan. Det är en av de 4 viktiga basövningarna och en fantastisk övning för hela benen. Den kräver viss rörlighet, bra balans, stabilitet i hela kroppen och explosivitet. En komplett övning för hela nedre delen av kroppen helt enkelt.

2: Marklyft

Ännu en av de 4 basövningarna, marklyft är precis som knäböj en riktigt effektiv övning då man använder stora delar av kroppen när man utför övningen.
Tittar man specifikt på benen så är det rumpa, framsida och baksida lår samt knän och vader som påfrestas när man kör marklyft. Helt okej effekt för en enskild övning som sagt.

3: Utfall

Utfall är faktiskt en personlig favorit. Det är en övning som man kan göra var som helst, eftersom det i grund och botten är en kroppsviktsövning. Man kan även variera utfallen för att göra dem olika tuffa, jumping lunges är t.ex. en jäkligt tuff variant (se videon här under)

När du gör utfall så tränar du framförallt rumpan och baksida lår, men eftersom hela övningen kräver rätt mycket balans så tränar du en hel del andra småmuskler som hjälper till med stabiliteten.

4: Ordentliga upphopp

Helt vanliga klassiska Svenska upphopp. Inget mer, inget mindre. Det kan kännas som en konstig övning att ta med i en sån här lista, men upphopp är fantastiskt effektiva. De kräver inte bara styrka utan även kondition och mjölksyre-tålighet.

Gör du riktigt ordentliga upphopp (ned med rumpan mot hälarna och sedan ett rejält skutt) så tränar du mer eller mindre hela nedre delen av kroppen, samt balans, stabilitet och rörlighet på ett extremt effektivt sätt.