4 Grymma Sätt Att Träna Upp Sin Viljestyrka

1983
Träna Upp Viljestyrka 4

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Svårt att stå emot frestelser?

Du är inte ensam, de allra flesta av oss har åtminstone stundvis svårt att stå emot alla de frestelser som vi ställs inför. Det kan vara allt från att äta de där onödiga chipsen till bara att snooza liiiiiite till. Man skulle kunna sammanfatta frestelser som allt det du vet att du kanske inte borde göra.

Men tack och lov så kan man träna upp sin viljestyrka, precis som vilken egenskap som helst.
Här är 4 riktigt bra sätt att träna upp viljestyrka!

1: Skapa ett eget mantra

Ok, innan du säger ”Amen va fan, inte en massa semi-yoga-hippie-röka-gräs-och-dansa-nakna-i-månskenet-grejer nu” så vill jag bara säg att DET FUNKAR.

Nu pratar jag då alltså inte om klassiska meditationsmantran, utan om vad man ofta kallar ”success mantra”, vilket fungerar delvis på samma sätt som ett klassisk mantra.

Vet du inte vad ett success mantra är?

Oroa dig inte, kolla in vår artikel: ”Vad är mantra?”, där hittar du allt du behöver!

Träna Upp Viljestyrka 1

2: Se till så att dina mål är bra

Ett av de vanligaste misstagen folk gör när de vill göra en push i livet är att sätta dåliga mål. Det här är något man ser i kanske 95% av fallen när gemene man sätter mål för sig själv, det är dock inte personen i fråga som är inkompetent, utan tyvärr så får vi inte riktigt lära oss den här extremt viktiga läxan i vår uppväxt.
Men det är stor skillnad mellan ett bra mål och ett dåligt mål och chansen att man lyckas nå dem skiljer sig markant.

Vad är ett bra mål då?

För att ett mål skall kunna klassas som bra, kvalificerat, fantastiskt, grymt, ja kalla det vad du vill, så måste det vara:

  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidsbestämt

Som du ser så stavar första bokstaven av alla kraven SMART, och det är precis vad man kallar den här typen av mål: SMARTA mål.

Skall du börja någonstans med din personliga utveckling så rekommenderar jag verkligen att du börjar med att lära dig sätta SMARTa mål.

Träna Upp Viljestyrka 2

3: Belöna dig själv

Viljestyrka är som sagt en form av energi som förbrukas precis som maten du äter. Fyller du inte på depåerna av viljestyrka ibland, genom att inte pressa dig själv, så kommer din viljestyrka att ta slut och du kommer att misslyckas med det du vill uppnå.

Så det säger sig själv att det blir viktigt att belöna sig själv, och då av två anledningar.

1: Din viljestyrka är inte oändlig
Det här har vi precis gått igenom.

2: Delmål är the shit
Alla som någon gång jobbat inom något område där man har för vana att sätta mål vet att ett mål utan delmål är ett dåligt uppsatt mål. Delmål gör att vi lättare kan visualisera vart vi skall, hur långt det är kvar och vad som behövs för att ta oss dit. Att belöna dig själv när du lyckats med något som är kopplat till dina mål är ett sätt att fira ett delmål och ett perfekt sätt att dela allt det som kräver din viljestyrka i mindre bitar.

En liten varning ang. belöningar

Kom dock ihåg att inte belöna dig själv med något som går direkt emot dina mål, t.ex. en pizza för att du tog en 30 minuter lång promenad om ditt mål är att gå ned i vikt. Belöna dig istället med att gå på bio eller något.

Träna Upp Viljestyrka 3

4: Starta med små bra vanor

Att gå på knockout direkt är sällan någon hit, speciellt inte om det du försöker träna upp är din viljestyrka, något som är förbrukbart och som dräneras både när du misslyckas och när du lyckas.

Nej, istället för att gå på knock direkt och på 12-slaget på nyårsafton lova dig själv att du skall träna minst 100 gånger innan midsommar så bör målet snarare vara att alltid ta trapporna istället för hiss/rulltrappa när du kan välja. Små vanor gör stor skillnad, både rent fysiskt men också mentalt.

Det tar 21 dagar att utveckla en ny vana, och när en vana väl satt sig så är den inte längre krävande att utföra, och du kan då lägga till en ny liten vana.

Ett bra exempel på det här med vanor är tandborstning. Det är t.ex. inte längre en fråga om viljestyrka att borsta tänderna innan du går och lägger dig, du gör det bara för att det är så man gör. Precis samma sak gäller om du börjar ta trappan istället för hissen, efter 21 dagar av att ha undvikit hissen så har du skapat en ny vana, och det kommer inte längre vara en ansträngning att ta trappan, det är bara så man gör helt enkelt.