Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Ta stresskänslan på allvar…

Vem av oss har aldrig känt sig stressad någon gång?
Sverige har dystra siffror när det gäller andelen personer med stressrelaterade problem och ligger i topp på den statistiken i Europa. Hela 18 % av vår befolkning kommer någon gång drabbas av utmattningssyndrom till följd av stress. Källa: Socialstyrelsen.

Det finns många andra problem som följer i stressens fotspår som depression, panikångest, självmedicinering av tex alkohol, droger och tabletter och man ser att problemen börjar i allt tidigare ålder. Stressrelaterade problem bland barn och ungdomar har ökat markant under de senaste åren.

Men nu finns det färska studier som faktiskt visar att tillfällig stress är både nödvändigt och bra för hjärnan. Stressen kan till och med hjälpa oss att få ett bättre minne. Problemet med och biverkningarna av stress kommer när man inte hinner återhämta sig och lever med detta under en längre tid. Den stora frågan är och som artikeln handlar om är, hur man effektivt hanterar stress och håller sig lugn. Här kommer några tips på vägen som kan hjälpa dig på traven.

1: Ta ett djupt andetag och stanna upp

hålla sig lugn när man blir stressad djupt andetag

När man andas med djupa andetag minskar det stressen, skickar syre till hjärnan vilket gör den/dig mer fokuserad. Ett tips är att försöka andas med magen istället för med bröstet. Andas man från bröstet kan det resultera i hyperventilation vilket i sin tur kan ge dig panikkänsla. När man tar sig tid att andas djupt stannar man samtidigt upp lite och får en stund utan några krav/måsten. Du får en egentid som gör dig väl.

För att enklast göra detta, lägg dina händer på magen och andas djupt. Du vet att du gör rätt om du ser magen blåses upp när du andas in och ner när du andas ut. Känn efter hur dina lungor fylls med luft och andas genom näsan och håll andan i några sekunder. Detta för att därefter andas ut genom munnen. Upprepa detta 5 gånger om dagen. Du kommer att sänka dina stressnivåer väsentligt.

Kortfattat

  • Stanna upp och andas, det ger kroppen och dig själv en paus och är kroppens naturliga sätt att varva ner.
  • Använd metoden 5 gånger om dagen eller när du känner behov

2: Tänk positivt

hålla sig lugn när man blir stressad tänk positivt

Vad får dig att bra, vad blir du glad av? Se till att ha dessa positiva tankar så ofta som möjligt. Detta kan vara svårt då oro och negativitet av naturliga skäl finns inom oss alla. Men om man istället försöker att tänka på saker som ger oss positiv energi, motar man samtidigt bort det negativa. Detta även om det bara varar en kortare stund. Det är ändå en värdefull stund du bör ta till vara.

Kortfattat

  • Tänk på saker som gör dig glad, dröm dig bort en stund från allvaret för att få lite positiv energi.
  • Försök att göra saker som gör dig glad, sätt på musiken som får dig att sjunga, ring vännen som får dig att skratta!

3: Ta hand om dig själv

hålla sig lugn när man blir stressad aktivitet

Skäm bort dig själv, se till att du gör saker som gör dig glad när stressen kommer. Kan det vara dags att besöka frissan eller gå på bio? Eller kanske något så enkelt som att gå ut och promenera och samtidigt lyssna på dina favoritlåtar?

Det är viktig att se över dina matvanor och dryckesvanor. Se även till att sova ordentligt så att hjärnan får koppla av under natten.

Att motionera är också ett sätt att få kroppen att må bra, hitta något som du kan göra utan att du är tvungen att investera tid i det, kanske promenera till jobbet eller cykla

Kortfattat

  • Om din kropp mår bra känner du dig mindre stressad, sov mer och minska på konsumtionen av kaffe och alkohol.
  • Se till att du får tid till att bli bortskämd speciellt när du känner dig extra stressad.
    Ut och rör på dig för att kroppen ska må bättre.

4: Koppla bort jobb/skola en stund och bara vara dig själv

hålla sig lugn när man blir stressad koppla bort

Hur ser det ut när du är ledig? Är du verkligen helt ledig? Är jobbtelefonen avstängd? Ligger datorn i väskan? För att vi ska kunna koppla av, måste även våra liv ibland kopplas ned för att vi verkligen ska få ut maximalt av den viktiga tiden, utan några måsten. Tvätten och städningen kan vänta en dag till men frågan är om din kropp kan det

Kortfattat

  • Koppla bort all modern teknik för en stund, kanske hela helgen.
  • Är du ledig från jobbet så är du just ledig, inget annat
  • Glöm bort alla måsten en stund

5: Pausa

hålla sig lugn när man blir stressad koppla av

Det är viktigt att känna efter hur man mår och vad som påverkar stressnivån i kroppen och om du känner att du få svårt att koncentrera dig eller förvirrad, är det läge för en paus. Tänk på att inte försöka göra flera saker samtidigt utan gör en sak i sänder. Om du koncentrerar dig på en sak i taget så har du större möjlighet att göra saker på ett bra sätt och bara det kommer göra dig mer positiv och det gör även att kroppen får ett lugn!

Kortfattat

  • Pausa när du känner att stressen byggs upp.
  • Gör inte flera saker samtidigt utan en sak i taget och avslut alltid en sak innan du hoppar på något nytt.

Sammanfattningsvis

Här är kortversionen av våra 5 bästa tips för att hålla sig lugn när man blir stressad:

  1. Tänk på din andning, det kan hjälpa dig och din hjärna att fokusera mera och ta det lugnt.
  2. Tänk positivt, vad gör dig glad, får dig på bra humör? Gör dessa sakerna så ofta du kan.
  3. Ta hand om dig själv, fysiskt och psykiskt, båda delarna är lika viktiga för att må bra.
  4. Koppla bort alla måsten, jobb, telefon, datorer för att bara vara och koppla av.
  5. Pausa, gör inte flera saker samtidigt, avsluta uppgifter innan du börjar något nytt.

Några sista ord om stress. Om du känner att du inte lyckas få ner din stressnivå, var inte rädd för att söka professionell hjälp innan det är för sent!