Förbättra Koncentrationen Med De Här 3 Taktikerna!

2143
Förbättra koncentrationen

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Trotsa ”folksjukdomen” med de här 3 metoderna…

Du vet att du har en viktig uppgift som du behöver fokusera på, något som behöver bli klart före det andra. Men så fort du ska börja så känner du att det vore nice att kolla Facebook, mailen, sms eller bara scrolla lite på någon nyhetssite, ”man vill ju hänga med, eller hur?”. Känns det bekant? Kan du med handen på hjärtat säga att du aldrig varit med om det scenariot?

Du är utan tvekan i majoritet om du känner igen dig i exemplet ovan. Faktum är att vår koncentrationsförmåga har försämrats avsevärt de senaste 15 åren, till följd av alla ”instant gratification”-tjänster och produkter vi omger oss med, t.ex. Snapchat, Instagram, Facebook, Mobilspel etc.
Så för att göra dig till en bättre män som faktiskt kan koncentrera sig så har vi tagit fram den här guiden med 3 vetenskapliga metoder för att förbättra koncentrationen. Lycka till!

Sidospår: ”Du skriver mobilspel, riktiga spel då?

Ja det är medvetet, intressant va? Det finns nämligen mängder av studier som visar att ordentliga spel, (alltså sådana där du behöver sätta dig in i spelet för att kunna spela det och bli bra) har en positiv effekt på koncentrationsförmågan vid måttligt spelande. Anledningen till detta är att du behöver koncentrera dig rejält under långa perioder för att kunna lyckas, vilket så klart förbättrar koncentrationsförmågan.
Kolla in vår artikel: ”Blir man smart av att spela tv-spel?” för mer info.

Metoder för att förbättra koncentrationen

Här nedanför är 3 väletablerade metoder som kan hjälpa dig förbättra koncentrationen.

1: Skapa en fokuserad miljö

Förbättra koncentrationen knep

Har du har svårt att somna så är ett av de första stegen mot bättre sömn att omedelbart ändra dina rutiner och vanor så att du endast sover i din säng, ingen film, telefon, bok, dator etc. bara sömn. Syftet med detta är att få hjärnan att förstå att i sängen så sover vi, punkt slut Detta kommer göra att hjärnan ställer in sig på att sova (bland annat genom att trigga utsöndringen av melatonin, ett hormon som gör oss trötta) när du gör i ordning dig för sängen varje kväll.

Precis samma metod går att använda om du vill förbättra koncentrationen. Det handlar om att skapa en miljö, en plats, där du enbart fokuserar på en sak i taget. Det kan vara ditt skrivbord på jobbet, en speciell fåtölj hemma eller ett utvalt café. För att detta ska lyckas så behöver du kämpa hårt med att blocka ute alla typer av distraktioner så att du kan hålla ditt eget löfte och enbart jobba på den här platsen.
Lyckas du med det så kommer dina tankegångar att automatiskt bli fokuserade så fort du sätter dig på den här platsen för att fokusera på något.
Kommer du ihåg Farbror Joakims tänkarrum, det där rummet där han gick runt runt i cirklar tills det blev ett djupt spår efter honom? Det är precis det du är ute efter. Distraktionerna ska du så klart inte sluta med, men du ska ta dem någon annans stans än på ditt ”fokus-ställe”.

2: Pomodoro-metoden

Förbättra koncentrationen metod

Pomodoro-metoden är ett väldigt enkelt sätt att förbättra koncentrationen på, det enda som krävs är en timer och lite viljestyrka.

Metoden går till så här:

  1. Bestäm dig för en specifik uppgift du ska utföra
  2. Sätt en timer på 25 minuter
  3. Arbeta uteslutande med den valda uppgiften tills klockan ringer
  4. Ta 10-15 minuter paus
  5. Ställ timern på 25 minuter
  6. Jobba vidare med uppgiften
  7. Upprepa tills uppgiften är klar

Du anar inte hur mycket du kommer få gjort om du följer den här metoden. Den är väletablerad och testad tusentals gånger, just eftersom den funkar så ofantligt bra.

Läs mer om Pomodoro-metoden på Wikipedia.

3: Lär dig planera din tid

Förbättra koncentrationen tips

Det här steget är så klart lättare sagt än gjort. Men faktum är att ca 90% av Svenskarna inte använder någon form av redskap eller verktyg för att planera sin tid och sina dagar. För vissa är kalendern en självklarhet, men faktum är att majoriteten som sagt inte använder den.

Vill du förbättra koncentrationen så är det kritiskt att du lär dig planera din tid. När det gäller dina veckor och månader så är de inte lika viktiga för koncentrationens skull som det är att planera dina nästkommande timmar.
Frågar man hundra personer som de flesta skulle anse som framgångsrika så kommer de alla att ha minst en sak gemensamt, de planerar sina dagar och prioriterar de viktigaste sakerna.

Det enklaste sättet att göra detta är att skriva en lista i början av varje dag, eller kvällen innan. Gör inte listan för lång, utan välj ut de uppgifterna som är kritiska. Ha din lista nära till hands och titta på den flera gånger under dagen, så att du kan säkerställa att du faktiskt gör rätt saker.
Det här låter väldigt simpelt, men det är en av de mest effektiva sakerna du kan göra om du vill förbättra din koncentrationsförmåga.

Sammanfattningsvis

Vill du bli bättre på att fokusera på en sak i taget så är det extremt effektivt att börja med att minimera alla distraktioner, välja ut en plats där du enbart fokuserar på en specifik sak och jobba med planerade arbetssessioner. De här 3 metoderna har testats tusentals gånger och funkar för alla.