Så minimerar du risken att stå utan ersättning…

Har du bokat en resa och är orolig för att du ska bli stående utan vare sig resa eller ersättning på grund av Coroa-viruset? Innan du blir deprimerad så bör du först gå igenom dessa 3 steg, för chansen är stor att du kan komma ur detta utan att bli vare sig fattig eller känna dig blåst.

Här är 3 saker du bör göra för att minimera risken för att du blir lidande om du drabbas av inställda flyg på grund av Corona-viruset.

Steg 1: Kolla upp Eu-reglerna

För det första bör du läsa på om dina rättigheter enligt Eu-regler för försenade och inställda flyg. Klickar du på länken kommer du till Flightright, en tjänst som är till för att göra ditt liv lättare om du får problem med inställda, försenade eller överbokade flyg. Vi har tidigare skrivit om Flightright i vår guide: ”Lär dig resa smart!”. Deras genomgång av EU-reglerna är enkel och tydlig, så läs på där innan du får panik.

Steg 2: Ring ditt försäkringsbolag

Ditt försäkringsbolag kan komma att hävda så kallad ”force majeure” (Wikipedia), vilket innebär att de kan avsäga sig sina förpliktelser om orsaken till problemet/situationen är så pass omöjlig att förutse eller förhindra, som t.ex. en global virus-epidemi eller en jordbävning. Men du bör ända ringa dem, gärna i förväg, alltså inte när du fått reda på att ditt flyg blivit inställt utan ringa dem proaktivt. Har du tur kan du föra en dialog med dem och kanske till och med säkra en deal i fall det skulle bli så att ditt flyg ställs in eller försenas kraftigt.

Steg 3: Ring ditt kortbolag

Slutligen bör du ta kontakt med ditt kreditkortsbolag, eller betalkortsbolag, beroende på vilken typ av kort du betalat resan med. Kortbolagen har så gott som alltid väldigt generösa villkor när det gäller avbokningar, sjukdomar och andra problem som kan uppstå i samband med en resa. Det bästa av allt är att de flesta inte ens vet om att kortbolagen har detta, så om du ringer dem i tid kan de vara väldigt hjälpsamma och generösa.

Sammanfattningsvis

Har du en resa planerad så bör du först och främst hålla dig uppdaterad genom att läsa vad utrikesdepartementet (UD) säger. Är det så att din resa påverkas så bör du gå igenom följande 3 steg för att minimera att du står där utan ersättning om du drabbas av inställda flyg på grund av Corona-viruset.

  1. EU-reglerna är tydliga och generösa när det gäller dina rättigheter som resenär. Så börja med att läsa igenom dem och se hur de skyddar dig i din situation.
  2. Ditt försäkringsbolag är till för såna här saker, så glöm inte att kontakta dem och ställa hårda krav på dem. Du betalar pengar till dem varje månad och hör troligtvis inte av dig oftare än någon gång var 5:e år
  3. Kortbolagen, alltså Mastercard, Visa etc. har avbokningsskydd, reseförsäkringar och andra förmånliga skydd för dig som konsument, så glöm inte att kontakta dem!

Förhoppningsvis löser sig allting bra för dig. Lycka till!