Vill du att det skall bli lättare att springa? Då är det bara att fortsätta läsa!

Kroppen älskar att springa, kanske inte hjärnan, men kroppen. Däremot så motarbetar de flesta sin kropp genom att ha en kass hållning när de springer, vilket självklart gör det ännu jobbigare att springa! Men oroa dig inte, den här guiden är till för att hjälpa dig få bättre hållning vid löpning!

I toppen bland alla djur

Människan är byggd för att löpa, tro det eller ej.
Tidigt i människans utveckling så insåg vi att det var förvånansvärt energieffektivt att ägna sig åt utmattningsjakt, d.v.s. springa efter djur tills de blev utmattade och sedan bara kliva fram och slå dem i huvudet med en sten. En antilop må vara snabbare än oss, men den orkar inte springa speciellt långt om man jämför med en helt vanlig människa.
Det som gör oss till så bra löpare är dels vår pälslösa hud och våra många svettkörtlar som kyler ned oss, men också våra senor och den pendelrörelse vi gör när vi tar ett kliv. Vårt pendlande steg och våra senor gör att vi återvinner en stor mängd energi i varje steg, vilket gör att vi kan springa riktigt länge.

Men tyvärr så gör inte senorna sitt jobb om man har ett kasst löpsteg.

Så får du ett bra löpsteg

Det är faktiskt ganska enkelt att göra det lättare att springa. Bara genom att förändra din hållning så kan du få till ett bättre löpsteg och på så vis göra det lättare att andas och återvinna mer energi per steg.

Om du vill läsa lite mer om olika löpsteg så kan du kolla in Runforest guide. De har även ett bra utbud av olika löparskor.

Den enkla guiden till ett bättre löpsteg och bra hållning

Här är en infographic från Runkeeper där vi får förklarat för oss hur man enkelt kan förbättra sitt löpsteg. Happy running!

hållning vid löpning
Optimal hållning vid löpning