5 Grundregler för att skära ned på kalorier

1283
skära ned på kalorier
skära ned på kalorier

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Om du vill du bränna fler kalorier, och få i dig färre, utan ansträngning, då är det bara att läsa vidare!

Att hålla nere kalorierna är inte bara något som anorektiska tjejer håller på med. De flesta av oss behöver skära ned på vårt kaloriintag och motionerna mer. Än en gång, inte för att nödvändigtvis bli sjukt vältränade, utan primärt för att allmänhälsan i Sverige är sinnessjukt dålig. Bryt trenden och var lite nyttig!

Här är 5 tips som kan hjälpa dig skära ned på kalorier och förbränna några extra. Utan någon egentlig ansträngning!

Matvanor

När det gäller att vara frisk och nyttig så är kosten det största fokusområdet. Bara genom att göra små ändringar i dina matvanor kan du åstakomma stora resultat. Här är några enkla tips på hur du kan skära ned på kalorier när det gäller dina matvanor.

1: Drick ett glas vatten innan maten
Ett stort glas vatten hjälper matsmältningen, och minskar hungern. Efter ett stort glas vatten är du mindre benägen att frossa i dig mer mat än du egentligen behöver.

2: Använd mindre tallrikar
Mindre tallrikar gör att du äter mindre mat.

3: Sluta dricka läsk!
Seriöst, vuxna människor dricker inte läsk.

Arbetsvanor

Utöver dina matvanor så bör du fokusera på att vara mer hälsosam under dagens ”allmäntid”, alltså när du jobbar eller efter att du kommit hem. Att träna är väldigt viktigt men om du bara försöker vara lite mer medveten under hela dagen så blir det väldigt stor skillnad i det långa loppet. Du tränar kanske 40min per dag, men du är vaken totalt sett 16h!

4: Stå upp
Har du ett stillasittande arbete så bör du försöka stå upp så mycket som möjligt. genom att stå upp kan du förbränna tusentals extra kalorier i månaden, utan att det egentligen är speciellt jobbigt.

Din Fritid

Som sagt ovan, ta till vara på all tid på dygnet istället för att bara maxa din träningstid. Kroppen har inte en chans att ta igen 15h inaktivitet på 40 minuter träning. Använd kroppen mer hela dagen helt enkelt!

5: Gå mer!
Köp en stegräknare, eller ladda ned Breeze, Runkeeper eller någon annan Motions-App för att hjälpa dig vara mer aktiv i vardagen.