Vill du bli en bättre man?

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du våra bästa tips, råd och guider, rätt i din inkorg varje fredag!

Höj livskvalitén i kaoset…

För några månader sedan var nog alla överens om att jobba hemifrån lät lite lyxigt och ganska åtråvärt. Två veckor in i världsomspännande karantän är alla överens om att det varken är glamoröst eller lyxigt. Det är mest jobbigt, svårt att få något gjort och oerhört påfrestande, särskilt om man lever i en familj där alla är hemma och ska samsas om utrymme.

I den här artikeln går vi därför igenom 4 konkreta tips som kan hjälpa dig skapa ordning och hålla livskvalitén uppe i Corona-kaoset.

1: Håll på rutinerna

Bara för att det mesta är annorlunda så betyder det inte att du bör släppa på dina rutiner och falla in någon slags underhålls-mode. Det blir kanske svårt att träffa dina vänner och din släkt regelbundet men du kan fortfarande gå upp samma tid på morgonen, äta en vettig frukost och borsta tänderna. Det kan låta som basala saker men de allra flesta tenderar att börja tumma på just detta i den här typen av situationer.

Ena dagen går man upp vid 06:00, går till gymmet, duschar och äter en skål gröt innan man går till jobbet. Men en vecka in i karantän så går man plötsligt upp 08:30, sätter på sig samma mjukiskläder som man haft i 4 dagar och börjar rota runt i skafferier efter ”något gott” att äta till frukost. Gör inte det, håll på dina rutiner så kommer livet att flyta på oerhört mycket bättre och när det här väl är över så kommer omställningen att bli betydligt mindre.

corona karantän

2: Förenkla vardagen med smarta appar

Att jonglera arbete, sysslor i hemmet och familj är en övermäktig uppgift. Så gör allt du kan för att förenkla dessa saker. En enkel sak du kan göra är att hitta smarta appar som gör vissa sysslor enklare, allt från inköpslistor till träningscoacher finns för din telefon och de kan hjälpa dig organisera i kaoset. Kolla in den här listan med smarta appar, där får du 5 konkreta tips.

3: Glöm inte ergonomin

Om du precis som många andra kan jobba hemifrån eller om du blivit korttidspermitterad och tvingas vara hemma, glöm då inte ergonomin och träningen. Gör du det så kommer du nämligen att få stora problem med ryggen, knäna och axlarna.

Sitter du vanligtvis på ett kontor och arbetar så har du tillgång till ergonomiska stolar, ståmattor, höj-och-sänkbara bord och såna där gelékuddar man lägger framför tangentbordet för att inte få ont i handlederna. Allt det där saknar du troligtvis hemma. Jobbar du hemifrån någon gång i månaden så innebär det inga större problem, men när du blir karantänsatt två veckor, eller kanske en månad, ja då blir det gigantiska problem.

Så tänk på att antingen införskaffa ett ergonomiskt skrivbord och en bra stol, men variera också din arbetsmiljö, kanske finns det någonstans du kan stå upp och jobba för att avlasta ryggen. Gör du det så kommer du slippa rehabiliteringsträning i månader framöver.

4: Träna!

Träning är en sån där sak som kräver rutiner och vanor för att det ska fungera. Man får aldrig någon vettig effekt om man tränar lite då och då när man känner för det. Träning behöver kontinuitet, och då krävs vanor och rutiner.

Som vi nämnde i tips 3 ”Glöm inte ergonomin” så blir kroppen snabbt lidande när man sitter hemma hela dagarna. Därför är det extra viktigt att hålla igång träningen, även om du sitter i karantän och även om ditt gym har stängt ned för att minska smittospridningen.

Håll igång träningen, annars kommer din kropp förfalla och du kommer dra på dig långvariga problem i ländrygg och axlar. Om du gillar Crossfit så kan du kolla in vår lista med Crossfit-övningar man kan göra hemma utan redskap.

corona träna hemma

Sammanfattningsvis

När man blir isolerad i hemmet är det lätt att tappa sina rutiner. Detta leder snabb till att man börjar förfalla på olika sätt. Här är 4 konkreta tips på saker du kan göra för att hålla på rutinerna och skapa ordning i Corona-kaoset.

  1. Håll på dina dagliga rutiner, det går snabbt utför om man börjar släppa på dessa
  2. Förenkla vardagen med smarta appar och funktioner
  3. Glöm inte ergonomin, variera din arbetsmiljö och gör det du kan för att jobba mer ergonomiskt
  4. Träna! Aldrig har det varit viktigare att träna. Det hjälper dig hålla på rutinerna och det motverkar problem som uppstår på grund av en icke-ergonomisk arbetsmiljö

Glöm heller inte att hålla dig uppdaterad angående viruset.

Lycka till!