Få mer gjort i hemmakontoret…

Att arbeta hemifrån är frihet under ansvar. Detta kan vara både härligt men samtidigt också emellanåt frustrerande i och med att det är lätt mista ens fokus med mycket som kan distrahera. I denna artikel presenteras 5 tips på hur du kan hitta och behålla ditt fokus när du arbetar där hemma.

1. Avkoppling med online-casino

Precis som arbete i hemmet kräver disciplin och fokus så behöver man också emellanåt ta välbehövliga pauser från arbetet. En stimulerande hobby kan hjälpa en att varva ner från hektiska arbetsuppgifter och strikta deadlines. Under senare år så har online betting och casinospelande ökat i Sverige. De bästa online casinona på nätet kan vara en avkopplande lösning för dig som arbetar där hemma. Det finns en hel del utmärkta svenska spelsajter som erbjuder ett varierande och omfattande spelsortiment samlat under ett och samma tak. Så kallade slots spel är både roliga och passar bra när man vill ha underhållning utan att behöva tänka för mycket. Å andra sidan så kan klassiska bordsspel som blackjack och poker hjälpa dig att slipa ditt strategiska tänkande samtidigt som du får ett högt underhållningsvärde och kopplar av från arbetet.

2. Viktigt med fasta arbetstider

Precis som när man arbetar på kontor så är det väldigt viktigt att ha fasta arbetstider när man arbetar hemifrån. Utan fasta arbetstider så flyter vardagen samman och då blir både arbetstid och familjetid lidande. Under arbetstiden så skall 100 procent av ditt fokus ligga på arbetet. Du skall exempelvis undvika distraherande sociala medier under arbetstiden. Du blir mycket mer effektiv när du är fokuserad och när du stänger av arbetsdatorn för dagen så kan du koppla av med ett gott samvete. Det är också väldigt viktigt att du helt kopplar bort arbetet när du umgås med familj och vänner. Fasta tider för både arbete och familj ger dig med andra ord välbehövlig harmoni och struktur i din vardag.

3. Ordentliga måltider och sömn

Våra hjärnor behöver energi för att vi skall kunna hålla koncentrationen uppe. Detta är speciellt viktigt när du arbetar hemma och saknar den kollegiala stimulerande interaktion som man normalt finner på den traditionella arbetsplatsen. Se därför till att få tillräckligt med sömn och äta ordentliga och näringsrika måltider som hjälper dig att koncentrera dig under längre arbetstider. Sömnen är oerhört viktigt för din hälsa och sömnbrist kan allvarligt skada din koncentrationsförmåga.

jobba i hemmakontor

4. Inrätta en arbetsplats i hemmet

Det är viktigt att du inrättar en dedikerad arbetsplats i ditt hem. Detta hjälper dig att behålla fokus och struktur kring ditt arbete. Som en extra bonus så undviker du att hela ditt hem förhandlas till ett kaotiskt och stökigt arbetskontor som underminerar familjefriden. En dedikerad arbetsplats hjälper dig med andra ord att skilja arbetslivet från privatlivet.

5. Regelbundna pauser och fysiska rörlighetsövningar

Det kan vara psykiskt krävande att fokusera på intensiva och komplexa arbetsuppgifter. Det är därför viktigt att du inte glömmer att hålla regelbundna pauser från arbetet under din arbetsdag där hemma. Hur ofta och hur långa pauserna är naturligtvis individuellt så hitta en balans mellan arbete och pauser som passar dig. Syftet med pauserna är att hjälpa dig att ladda dina mentala batterier så att du kan behålla ditt fokus på allehanda komplexa arbetsuppgifter.

Du riskerar ofta att bli stel i kroppen efter långvarigt arbete framför datorn. Detta gäller speciellt när du arbetar där hemma och inte rör dig fysiskt. Genom att regelbundet inkludera olika fysiska rörlighetsövningar i dina vardagsrutiner så skonar du både din kropp samtidigt som du behåller fokus och skärpan.

Slutsats

Online-casinospel som slots, blackjack och poker kan hjälpa dig att koppla av från stressigt arbete där hemma. Det är viktigt att du har fasta arbetstider så att du får en struktur på din vardag och en förnuftig balans mellan ditt arbete och familjeliv. Vi människor är inte robotar så glöm inte att hålla regelbundna pauser och gå regelbundet ut på promenader på förmiddagen och eftermiddagen. Regelbunden sömn, ordentliga måltider och en dedikerad arbetsplats är andra viktiga faktorer som hjälper dig att behålla arbetsfokus i hemmet. Man blir lätt stel i kroppen av att arbeta många timmar framför kroppen så kom ihåg att regelbundet göra olika fysiska sträckövningar så att du håller dig i form.