En halvtimme om dagen är allt du behöver

Våra kroppar är gjorda för att röra på sig. De tycker inte om att sitta still hela dagarna och de tycker inte om att vräka i sig skit dag ut och dag in. Men hur mycket behöver man träna då? Hur mycket behövs för att man skall få resultat? Av personlig erfarenhet kan jag garantera dig att allt du behöver är 30 minuter om dagen. Men det krävs även diciplin och lite energi.

Om du vill komma undan med 30 minuter per dag så kan du inte sitta och söla mellan setten. Du kan inte heller ödsla din tid vid maskinerna. Det krävs att du är effektiv, tränar hårt och vilar lite. Annars kommer det så klart inte funka.

Släpp telefonen och kör!

En av de absolut vanligaste synerna på gymmet är folk som kör ett sett och sedan spenderar 3-5 minuter med att pilla på telefonen. Det kan inte vara du om du vill komma undan med att bara träna 30 minuter per dag. Du måse hålla tempot uppe och ösa på.

Personligen kör jag en mix av HIIT och Komplex-träning. Det funkar perfekt för mig eftersom jag då kan träna både ensam och tillsammans med andra utan att vara beroende av en grupp.

3 Olika sätt att träna 30 minuter per dag med

För att du skall få resultat av bara 30 minuters träning så gäller det som sagt att ha en plan, vara effektiv och bara ösa på.
Här är 3 olika träningsstilar som passar perfekt om du vill slippa ödsla din tid på gymmet och bara träna 30 minuter per dag.

1: Cross Fit

Kettlebell komplex komplex-träning
Kettlebells kommer du få lära dig älska om du skall köra crossfit

Den omåttligt populära och delvis hippstriga träningsstilen har blivit oerhört stor, och med god anledning. Crossfit går i grund och botten ut på att få en rejäl träning för hela kroppen. Sedan har man slängt på lite gamification på det för att göra det extra beroendeframkallande.

30 minuter crossfit om dagen är mer än tillräckligt om du kör på ordentligt.

2: HIIT

komplex-träning pass helkroppsträning
Allt vad du har från början till slut, med endast minimal vila i intervaller, det är HIIT

HIIT står för High Intensity Interval Training, eller högintensiv intervallträning på Svenska. Träningsformen går ut på att du ger allt vad du har från start till stopp. Passen är generellt mellan 12 och 18 minuter långa och på den tiden får du ett rejält träningspass och du är garanterat helt slutkörd efteråt. Är du inte det så har du helt enkelt inte ansträngt dig tillräckligt under passat.

Här kan du läsa mer om HIIT och varför det är en så extremt effektiv träningsform.

3: Komplexträning

Komplexträning då, vad är det? I grund och botten handlar det om aktiv vila. Som jag nämnde ovan så får man ingen som helst effekt av att sitta och pilla på telefonen 5 minuter mellan varje sett. Vill du få ut något av din gyllene halvtimme så är aktiv vila något du vill anamma.

komplex träning skivstång
Direkt från squats till stående militärpress. Det är essensen av komplex-träning

Aktiv vila handlar om att du tränar en muskelgrupp riktigt hårt, när du börjar bli trött i t.ex. benen så ger du dig omedelbart på axlarna, och när de börjar ge vika så pressar du biceps och rygg allt vad du har, och sedan tillbaka till benen. o.s.v.
Ett sett är oftast 5-6 övningar som alla tränar ett flertal olika muskelgrupper och som inte tränar samma muskelgrupper. Nyckeln är alltså du på ett sett får med hela kroppen, utan någon som helst vila emellan. Vanligtvis kör man 4-5 sett när man kör komplex-träning.

Här kan du läsa mer om komplexträning, hur man lägger upp ett bra pass och fördelarna med träningsformen.