Får du i dig rätt saker för att ditt immunförsvar skall vara på topp?

Det finns mycket man kan göra själv för att stärka sitt immunförsvar. Bland annat uppmuntras man att tvätta händerna och motionera regelbundet. Men det allra bästa är ändå att satsa på mat som stärker immunförsvaret. Med en rätt kosthållning behöver man ofta inte ta några extra vitaminer eller tillskott, inte ens på vintern.

Frukt

Bland de olika typer av mat som stärker immunförsvaret hör naturligtvis frukt och grönsaker. Men även inom dessa grupper finns det vissa födoämnen som är mer effektiva än andra. Apelsiner och svarta vinbär, till exempel, innehåller stora mängder av vitamin C. I tillägg så finner man antioxidanter i apelsiner och antocyaniner i svarta vinbär, som också har visat sig påverka immunförsvaret på ett positivt sätt. Man ska dock undvika att bara äta en sorts frukt eller bär, man får alltid i sig något extra genom att variera.

Grönsaker

Bland grönsakerna brukar man rekommendera broccoli, lök och vitlök, morot och grönkål. Återigen får man störst utvinning om man varierar sin kost. Olika grönsaker varje dag, eller i alla fall varannan. Surkål kan skapa en god miljö i tarmarna, som är mycket viktigt för ett gott immunförsvar.

Mat som stärker immunförsvaret
Frukt och bär innehåller både mycket vitaminer och antioxidanter, de ligger därför i topp när det kommer till mat som stärker immunförsvaret

Vitamin D

Kroppen behöver också vitamin D, och när man väljer mat som stärker immunförsvaret ska man satsa på fet fisk och kött, berikad mjölk och yogurt, samt ägg. Naturligtvis måste man balansera dessa matvaror, de innehåller en hel del som man inte ska äta för mycket av. Nötter, frön och linser, för att inte glömma bönor, kan med fördel användas för att styrka immunförsvaret samtidigt som man får i sig mycket annat som är nyttigt.

Allsidigt är ”the way to go”

Faktum är att det inte är en enda sorts mat som stärker immunförsvaret, eller en frukt som räcker för att man ska må bra. En allsidig kost, men med lite extra tyngd på de födoämnen som innehåller speciellt mycket av de vitaminer och mineraler som man behöver brukar göra att man märker skillnad. När man känner att man är lite hängig eller börjar bli förkyld kan man sätta in lite extra ansträngning. Äta mer apelsiner, köpa yogurt med bra bakterier för att stärka tarmfloran, äta makrill eller annan fet fisk, och så vidare. 

Bonustips, Ekologiskt

När man väljer mat som stärker immunförsvaret ska man försöka hitta biologiska eller ekologiska produkter. En stor del av den nytta man får av dessa matvaror kan minskas genom alla de gifter och tillsättningsmedel som finns idag. Genom att äta rätt sorts mat och dricka flera glas rent vatten varje dag kommer man att märka stor skillnad i sitt immunförsvar.