Zombiespelen är på frammarsch, och snart väntar ett release-krig utan dess like

H1Z1 är Sonys bidrag till ”Zombie-överlevar-spelen” och de planerar att göra en storslagen entré med det första Massive-Multiplayer-Zombie-Survival-spelet.

H1Z1 vs DayZ

Om du hängt med i spelvärlden de senaste åren så känner du säkerligen till DayZ. Ett Zombie-överlevnads-spel som (likt Counter Strike) växte fram som en MOD till taktiska krigsspelet Arma 2. Sedan 2012 så jobbar skaparen av MODen på en fristående version som släpptes som beta under 2013.
Historien om DayZ är kantad av finansieringsproblem, plagiat och massa annat.

Anledningen till att jag tar upp DayZ här är för att det är det Zombie-överlevar-spel som alla andra spel i samma genre kommer att jämföras med, H1Z1 är inget undantag.
Nyligen så ställde en av spelets skapare, John Smedley upp på en ”gruppintervju” på Reddit, så här svarade han på den oundvikliga frågan om jämförelsen mellan H1Z1 och DayZ:

”I'm not going to give some politically correct dodgy b.s. answer, H1Z1 is a survival in a Zombie Apocalypse game. So is DayZ. They have made a brilliant game (first I might add). So sure. We're another Zombie Apocalypse game. Call it what it is. But our goal is to make ours fun, accessible, hard core and super, super deep.

Ett bra svar enligt mig, politiskt korrekta och varumärkesmässiga svar är otroligt tråkiga, det här hade i alla fall lite karaktär.
För oss spelare är det ju som vanligt helt ointressant vem som kopierar vem, det enda som spelar roll är att bra spel produceras.

Massive Multiplayer

En av de största skillnaderna mellan H1Z1 och DayZ är det faktum att H1Z1 kommer ha servrar där upp till 2000 spelare kommer kunna spela samtidigt. Det blir alltså ett större fokus på Massive Multiplayer än i DayZ.

Player vs Player

John Smedley säger så här om spelets spelare-vs-spelare-element:

”Players will be able to create structures, forts and towns to hold out against the post-apocalyptic nightmare, and other playrs. There will also be a deep in-game economy that is heavily dependent on crafting.
Players will be able to become manufacturers … sell bullets, arrows … etc. The in-game economy will be entirely player driven.”

Om de levererar vad han lovar så har vi definitivt ett fantastiskt spel att se fram emot.

När släpps H1Z1?

Spelet släpps någon gång under de kommande veckorna på ”Steam Early Access”, det blir alltså en ”Minecraft liknande release” där man kan välja att köpa spelet trots att det inte är helt färdigt. Efter det så kommer spelet sedan att släppas på PC och slutligen på PS4. Exakta datum är tyvärr oklart.

Videor på H1Z1

Här är en intervju som Plygon gjorde med John Smedley den 9e April 2014.

Och här är en video från den Live stream som 2rgames sände den 17e April 2014.