De 4 Vanligaste Misstagen Folk Gör När De Gör Armhävningar

2297
Misstagen Folk Gör När De Gör Armhävningar

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Tänk på näsan, bröstet, egot och raka linjer…

Armhävningar, en av de mest grundläggande men fantastiska övningarna som finns. Du kan gör dem överallt, när som helst och alltid få bra effekt.

Men frågan är, gör du dem rätt? Troligtvis inte.
Så här är 4 vanligaste misstagen folk gör när de gör armhävningar!

1: Du viker ut armarna för mycket

När du sätter ned händerna för att göra en klassisk armhävning (det finns en mängd olika typer av armhävningar, så den här regeln gäller som sagt bara för klassiska) så skall du se till att sätta ned händer så att armen går ut från kroppen i en 45 graders vinkel. Snett nedåt alltså, inte rakt ut från axeln så att en 90 graders vinkel bildas i armhålan.

2: Du har inte en rak linje från huvud till tår

Basic basic basic, men ändå ett sjukt vanligt fel. Den klassiska bananen uppstår generellt sett när man börjar bli trött. Man tappar formen och orken i coren, vilket gör att höften faller ned, eller så överkompenserar man och skjuter upp rumpan. Båda varianterna är fel och gör din träning ineffektiv.

Det underliggande felet i det här fallet är att folk tror att det är viktigare att göra fler armhävningar än att göra rätt. Man pushar sig till att göra så många som möjligt, men glömmer att de sista 10 kanske var helt värdelösa och knappt ger någon effekt.

Kom ihåg Färre korrekta > Fler felaktiga.

3: Du gör inte en hel repetition

Rätar du ut armarna helt och går ned så att bröstet nuddar marken i VARJE repetition?
Troligtvis inte, det gör inte jag heller, men jag försöker bättra mig.

Det säger sig självt att för korta repitioner är mindre effektiva än fullständiga repetitioner. Så än en gång, kom ihåg att Färre korrekta > Fler felaktiga.

4: Din näsa nuddar marken först

Här har vi ett misstag de flesta faktiskt gör. De glömmer att hålla upp huvudet så att en rak linje går från huvud till hälar (se punkten ovan) och detta gör att det första som nuddar golvet är din näsa, det  är inte tanken, bröstet skall nudda golvet först.

Sammanfattningsvis

Skall du träna och få bra resultat på ett så effektivt sätt som möjligt så är det extremt viktigt att du gör dina övningar rätt. Självklart är det bättre att göra armhävningar lite ineffektivt än att sitta och vara fet i soffan, men gör du dem rätt så kommer du få mer resultat på kortare tid.