Hjälp dina kunder hitta dig…

Om du vill lyckas som företagare måste du naturligtvis arbeta hårt och brinna för det du gör, men det gäller också att få människor att lägga märke till ditt företag. I dagsläget är digital marknadsföring avgörande för att ett företag ska öka sin tillväxt, och en av de viktigaste åtgärderna är att bygga en stark webbsajt. Det räcker emellertid inte med att bara ha en hemsida, människor måste också kunna hitta den. Det är här sökmotoroptimering (SEO) kommer in i bilden.

Vad är SEO?

SEO används för att få en hemsida att synas i sökmotorernas (framförallt Googles) sökresultat. Sökmotorerna använder algoritmer för att ranka de webbplatser som finns i sökmotorns index. Genom att sökmotoroptimera din sajt baserat på sökmotorernas rankningsfaktorer ökar chansen att just din sajt syns i toppen av sökresultatet för sökningar som är relevanta för ditt företag. Även om SEO är förhållandevis komplicerat, är det en av de mest effektiva marknadsföringsstrategierna du kan satsa på idag.
SEO – en effektiv marknadsföringsmetod

En enkel förklaring till sökmotoroptimeringens effektivitet är att den kan generera rätt sorts trafik till din webbplats. Se det så här – vi svenskar gör omkring 50 – 70 miljoner sökningar i Google dagligen och många av dessa sökningar är garanterat relevanta för dig och ditt företag. Dessutom görs ca 10 procent av dessa sökningar av personer vars mål är att klicka hem en vara.

Om du vill få ditt företag att växa måste du alltså få dessa människor att hitta till din sajt i precis rätt ögonblick. Det är möjligt om du implementerar en bra SEO-strategi. Endast då kan du på ett kostnadseffektivt sätt nå toppen av Google och därigenom öka antalet besökare, leads och kunder. Här delar Topdog med sig av 5 SEO-tips som kan hjälpa dig att få ditt företag att växa.

Vill du ha fler tips? Spana in den här videon.

5 SEO-åtgärder som kan hjälpa ditt företag att växa

1. Gå en utbildning eller delta i ett webbinarium

Först och främst är det viktigt att du har grundläggande kunskap om sökmotoroptimering, annars kan du inte fatta de beslut som krävs. Ett bra sätt att utöka kunskapsbanken på är att gå en utbildning. I dagsläget finns det flera onlineutbildningar och webbinarium som du kan delta i. Känner du dig ändå osäker på vad du ska göra eller helt enkelt inte har tid kan du anlita en SEO-konsult.

2. Genomför en sökordsanalys

Sökordsanalysen utgör grunden inom sökmotoroptimering. Syftet med sökmotoroptimeringen är trots allt att synas i rätt sökningar och bemöta användarnas frågor för att till sist omvandla dem till betalande kunder. Då är det naturligt att börja med att definiera vilka sökord och sökbeteenden som är viktiga för dina användare och ditt företag. Resultatet kan du sedan använda för att exempelvis skapa passande innehåll.

3. Skriv SEO-anpassade metataggar

Ett effektivt sätt att förbättra din hemsidas synlighet och få den att ranka bättre är att skapa inbjudande titeltaggar och metabeskrivningar. Syftet med metataggarna är att få Googleanvändaren att klicka på just din hemsida i sökresultatet. Ta reda på vilka dina mest populära sidor är och fundera på hur du kan förbättra metataggarna och göra dem mer klickvänliga. Glöm inte att ta hjälp av sökordsanalysen.

4. Skapa innehåll som håller

Google föredrar webbsidor vars innehåll ger användarna den information de söker. När du skapar innehåll är det därför viktigt att texterna är av hög kvalitet och besvarar användarnas sökfrågor. Även här kan du ta hjälp av din sökordsanalys. Se dock till att du inte skapar flera bitar innehåll för samma sökfråga – då förvirrar du Google.

5. Arbeta med externa och interna länkar

Att få andra hemsidor att länka till din hemsida är avgörande. Dessa länkar signalerar till Google att ditt företag vet vad det talar om. Google föredrar sajter som är trovärdiga och tolkar många (kvalitativa) externa länkar som bevis på din auktoritet inom ämnet. Även interna länkar, det vill säga länkar inom din sajt är viktiga. Genom att koppla samman hemsidans olika sidor med varandra gör du det möjligt för Googles sökrobotar att genomsöka din sajt och indexera den. Om din sajt inte indexeras syns den inte i sökresultatet och ditt SEO-arbete är förgäves.

Vill du ha fler tips och råd kring hur du kan få ditt företag att växa med hjälp av SEO? Hos SEO-byrån Topdog hittar du den hjälp och information du behöver.