Vi rullar på dem dagligen, så det kan ju vara bra att veta lite mer om dem

Däck är inte precis det sexigaste som finns, men det är jäkligt bra att ha lite koll på de grundläggande bitarna. Lite basic-koll kan göra att du slipper böter, ombesiktning eller helt enkelt en olycka. Därför har vi satt ihop en liten däckguide med sånt som är rimligt att veta, för alla män.

Däckets mönster

Det är inte bara mönstrets djup som är relevant, utan även däckets mönster. Det finns generellt sett 3 typer av mönster, standard, asymmetriskt och riktbestämt. Men varför är det här relevant att veta egentligen? Jo, för de olika mönstertyperna skall monteras på olika sätt, och monterar du dem fel så kan du slita ut dem fel vilket gör att du behöver köpa nya däck, inte kul. Det är även så att felmonterade däck är en säkerhetsrisk, så att veta det allra mest grundläggande om mönstertyper känns ganska rimligt. Eller hur?

Standardmönster

Här spelar det ingen roll hur däcket monteras, det funkar lika bra åt båda hållen.

Asymmetriskt mönster

Slitbanan är här fördelad på två eller fler delar där vissa skall vara inåt och andra utåt. Det är alltså viktigt att du sätter däcken på rätt sida av bilen.

Riktbestämt mönster

Däcken är konstruerade för att rulla i en viss riktning, detta för att förbättra vattenavdelning och minska risken för vattenplaning. Här finns det ofta en pil som visar rotationsriktning för däcken. Än en gång så är det alltså viktigt att du monterar dem så att pilen på däcken pekar framåt, annars funkar inte däcken som planerat.

Däckets mönsterdjup

Mönsterdjupet är kritiskt för att ge bästa möjliga bromsförmåga och för att minska risken för vattenplaning. I Sverige är det lag på att man måste ha minst ett visst mönsterdjup. Lägsta godkända djupet skiljer sig mellan sommar- och vinterdäck.

  • Sommardäck: 1.6mm på sommarväglag
  • Vinterdäck: 3mm på vinterväglag
Däckguide mönsterdjup vinterdäck
Var noga med att kolla mönsterdjupet

Har du icke godkänt mönsterdjup så är det bara att räkna med böter och/eller ombesiktning. Eller i värsta fall att du är med om en olycka.

Dubbar eller inte?

Dubbar ger dig bättre grepp på is, medan de ger ett sämre grepp på fuktig väg och lös snö. Du bör alltså välja vinterdäck efter vilket väglag som är vanligast där du kör. På hård snö spelar det inte så stor roll om du kör dubbat eller odubbat.

Vad är Allaround-däck?

En av nackdelarna med att ha bil är att man tvingas byta däck två gånger per år. Nu tar det i och för sig inte mer än 40 minuter på sin höjd, och har man inte 40 minuter över så har man nog lite prioriteringsarbete att göra.

'-Men allaround-däck då? Ja exakt', vill du komma ifrån de ständiga däckbytena så finns det ju faktiskt däck som är konstruerade för att funka lika bra på sommaren som på vintern. Men funkar de verkligen lika bra?

Vissa experter hävdar att allaround-däck inte är lika säkra som klassiska sommardäck när det regnar. De är nämligen inte lika bra på att avleda vatten, något som kan leda till vattenplaning. Utöver det så verkar det inte finns så mycket att klaga på när det gäller allaround-däck, de sliter mindre på vägarna än dubbdäck vilket gör dem mer miljövänliga.
I det stora hela så verkar det inte riktigt finnas något enat beslut om den här typen av däck är att föredra eller inte. Men en solklar fördel är i alla fall att man slipper byta däck.

Vill du veta ännu mer?

Har du andra frågor efter att ha läst vår däckguide, eller är du bara extra intresserad, då bör du kolla in Gummihuset.se, de har en däckskola som är väldigt uttömmande.

Föregående artikel16 Julhacks testade – Vem kom på nr 4 egentligen?
Nästa artikelNordicBet skickar iväg Garpen för att kunna leverera innehåll! – Sponsrad video
Allt från personlig utveckling till sköna sneakers är intressant! Kvalitetstid för mig är en kall, ljus, amerikansk öl i solen på en uteservering, gärna "i goda vänners lag" om man nu skall slänga in något klyschigt också.