Myter om träning som de flesta faktiskt tar på allvar

1256
Myter om träning
Myter om träning

Gratis Nyhetsbrev!

Signa upp dig på vårt gratis nyhetsbrev så får du det bästa från veckan som gått, rätt i din inkorg varje fredag!

Myter om träning finns det gott om…

Man hör hela tiden om olika myter om träning, många som är ofarliga, andra som bara är dumma men också vissa som kan vara direkt skadliga. Ta dig lite tid och kolla på videon nedan för att spräcka hål på lite klassiska myter som rör träning.

I videon hittar du ett stort antal myter om träning, här är de två jag tycker är både vanligast, men också de du verkligen bör ha koll på.

1: Kan man bränna fett på en specifik kroppsdel?

Nej, självklart kan du inte bränna fett på en specifik kroppsdel. När kroppen anstränger sig så hämtar den energi från bland annat dina fettdepåer. Fettdepåerna finns fördelade över hela kroppen, din kropp kommer inte ta fettet från dina lår bara för att du springer.

Vill du t.ex. få plattare mage eller smalare lår så gäller det att träna rätt, äta rätt och låta kroppen bränna bort fettet successivt.

2: Förebygger man skador genom att stretcha?

Nej. Ny forskning visar på att det inte finns några fördelar med att stretcha. Faktiskt så visar forskningen att stretching innan träning kan öka skaderisken, beroende på vilken typ av idrott du utövar. Är det en idrott där du vill vara rörligt så finns det vissa fördelar med att stretcha, men egentligen så handlar det snarare om att värma upp. När det gäller övningar där du inte vill vara överrörlig (t.ex. styrketräning) så finns det direkta risker med att stretcha innan träning.