De flesta har hört uttrycket ”Hisspitch”, men vad är det, och varför är det viktigt?

Tänkt dig att du står i en hiss, på väg upp till 10e våningen. På våning 3 kliver en person in som kan påverka ditt liv, det kan vara en chef, en investerare eller en framtida arbetsgivare. Han skall gå av på våning 7. Du har nu 4 våningar på dig att leverera. Hur skall du på 4 våningar kunna sammanfatta varför den här personen bör lägga tid på att lyssna på det du har att komma med? Du behöver en hisspitch för att fånga hans intresse!

Varför är det viktigt att ha en hisspitch redo?

En hisspitch är en snabb och magnetisk förklaring på vad du gör eller kan hjälpa till med. Syftet är som sagt inte att få ett ja eller nej på plats, utan att väcka intresse nog för att få fortsätta vid ett senare tillfälle.
Men behöver man verkligen ett namn på detta? och framförallt, behöver man verkligen ett manus för detta? JA!

Vi vet alla hur svårt det är att kort, koncist och tydligt förklara vad man jobbar med, eller vad man gillar med en film, ett spel eller bok. Man pratar på och adderar saker vartefter. Inte ett lyckat sätt att göra intryck på.
Med en bra hisspitch så är du alltid redo att på kort tid förklara vad du gör/vill göra på ett säljande och intressant sätt.

hisspitch vad är det
En bra hisspitch kan göra enorm skillnad

Man kan sammanfatta syftet med en hisspitch så här:

Syftet med en hisspitch är att under resan mellan några våningar kunna väcka tillräckligt intresse för att personen skall vilja fortsätta diskussionen vid ett senare tillfälle

Har du höga amibtioner och en tydlig bild av vad du vill åstadkomma? Då bör du hitta en klockren hisspitch.

Din hisspitch skall innehålla följande:

Nu när vi vet vad en hisspitch är och varför den är viktigt så är nästa steg att skapa en. Vill du göra att bra intryck och väcka tillräckligt mycket intresse så bör din pitch innehålla följande:

  1. Vem är du?
  2. Vilket problem kan du lösa?
  3. Hur skiljer du dig från dina konkurrenter?
  4. En fråga!

1: Vem är du?

Alla vettiga samtal börjar självklart med en presentation, här är det dock lite knepigare, eftersom du måste göra det på ca 5 sekunder. Vad definierar dig? Är det din titel? din arbetsplats eller dina ambitioner? Använd det som är mest slagkraftigt för att öppna starkt.

2: Vilket problem kan du lösa?

Ingen vill höra någons livshistoria, det folk vill höra är lösningar på problem. Kan du väldig effektivt förklara vad du kan lösa så är chansen att fånga personens intressant väldigt stor!

3: Hur skiljer du dig från dina konkurrenter?

Det spelar ingen roll om det är en högt uppsatt chef eller en potentiell kund du träffar i hissen, du har alltid konkurrenter.
Det viktiga här är att berätta vad du gör annorlunda än dem, men utan att nämna dem eller på något sätt kritisera dem.

Här är ett exempel på en dålig pitch:

”Vi gör snygga stolar, till skillnad från nötterna på IKEA”

Som sagt en riktigt dålig mening att slänga ur sig. Du skall hinta åt dina konkurrenter, säga något som indirekt för tankarna till dem och som får din hisspitch-mottagare att själv jämföra er. Inte direkt ”peka ut dem”

4: En fråga!

En bra hisspitch avslutas alltid med en fråga. Alla älskar vi att prata om oss själva. Så att avsluta din pitch med något annat än en chans att låta din med-hissresenär prata lite om sig själv vore ju efterblivet.

Slutligen

Nu vet du grunderna för att skapa en riktigt bra hisspitch, Så sätt igång, skriv ned, skriv om och testa dig fram. Man vet aldrig vad som funkar förrän man testat!

Föregående artikel5 Hemligheter som gör dig bättre på att konversera
Nästa artikel4 Bra tips för att slippa höstdepression!
Allt från personlig utveckling till sköna sneakers är intressant! Kvalitetstid för mig är en kall, ljus, amerikansk öl i solen på en uteservering, gärna "i goda vänners lag" om man nu skall slänga in något klyschigt också.